Omlagt skriftlig arbejde er det nye sort – eller er det? Personligt vil jeg meget gerne veksle noget rettetid til tid sammen med eleverne. Jeg har endnu ikke knækket koden, men jeg arbejder på det og lover at vende tilbage, når jeg er blevet klogere.

Noget har jeg dog lært at bruge den nye mulighed til – nemlig prøver. Jeg har ingen chance for at tjekke, om eleverne får hjælp af en dygtig storebror, mor eller ven. Derfor vil jeg gerne teste eleverne ofte, så både de og jeg får et indtryk af deres reelle niveau – for til skriftlig eksamen bliver de jo også testet uden hjælpere.

Jeg laver en afleveringsopgave og en prøve med den samme type opgaver. Eleverne får afleveringen for, og jeg fortæller dem, at den er prøveforberedende – så hvis de kan løse disse opgaver (selv), så kan de også løse opgaverne i prøven. Dagen efter de har afleveret opgaven har de så et modul med omlagt skriftligt arbejde – som så bliver brugt på prøven.
Når eleverne ikke synes, de kan regne flere opgaver, afleverer de deres besvarelse og forlader “prøvelokalet”. De går i stedet ind i et “trænings-lokale” (gerne tæt på) og der regner de videre på de opgaver, de ikke har løst. Her arbejder man sammen med de andre, der også har forladt prøvelokalet. Hvis der er mulighed for det, kan man som lærer gå ind og hjælpe i træningslokalet.
Hvis det er opgaver uden hjælpemidler, giver denne form god mening – idet eleverne næppe kan bruge mere tid til noget, hvis de ikke kan huske de aktuelle formler. I træningslokalet må eleverne finde noter og bøger frem til hjælp.
Hvis der er tale om opgaver med hjælpemidler vil nogle lærere nok foretrække, at eleverne lærer, at de skal bruge HELE tiden på prøven og IKKE gå før tid. Det mener jeg principielt også, men til en start kan træningslokalet nok være en god ide, og så kan man, når eksamen nærmer sig fjerne denne mulighed og tvinge dem til at blive tiden ud med prøven.

Mit næste projekt er at lave et skriftlighedsforløb til starten af 1g, hvor eleverne (bl.a.) ved hjælp af omlagt skriftligt arbejde bliver gode (eller bare bedre?) til at lave matematikafleveringer.

Hvad synes du om indlægget?