…er titlen på mit indlægbloggen MfGviden, hvor jeg og mine kolleger
fra Midtfyns Gymnasium videndeler. Jeg lover
at kopiere mine indlæg derfra her på bloggen – eller i hvert fald linke til
dem.
Men tilbage til indlægget til dansklærerne. På Midtfyns
Gymnasium har vi indført en række studiemoduler i 1.g og 2.g (ca. 3 moduler på
2 uger). Disse moduler fordeles mellem klassens lærere, som kan bruge dem til
fx lektielæsning, afleveringer mm. Under en snak med en kollega, der er
dansklærer, og som kæmpede med at få sine elever til at vælge en roman, de
skulle læse, fik jeg (!) den ide, at studiemodulerne kan bruges til at læse. Jeg
fik den ide, at koble min egen praksis med at tage eleverne ud af klasselokalet
på. Så konceptet er:
Lektie:
  • medbring
    en roman (enten selvvalgt eller en du som lærer har valgt)
I timen:
  • I
    mødes i et klasselokale. Bed eleverne tage computer og mobiltelefon frem
    og lægge dem på deres bord. 
  • Bed
    dem nu om at tage deres roman OG INTET ANDET under armen.
  • Derefter
    forlader i klasselokalet (som du låser af hensyn til tyveri) og går ud i
    fællesområdet. 
  • Nu
    har eleverne 95 minutter til at læse deres roman – OG INTET ANDET. Ingen
    snak, ingen sms’er, ingen facebook – kun en roman!
Har du elever, der er ordblinde, og derfor har behov for at
lytte til lydbøger er det bedst, hvis de har en mp3-afspiller. Hvis de vil høre
lydbøgerne fra deres mobil eller computer, så prøv disse løsninger (som
min kollega Eva tidligere har blogget om her
):
  • Computer: Få eleven til at installere Cold Turkey (PC) eller SelfControl (Mac), og lad så eleven tage en kold tyrker indtil timen er slut.
  • Mobiltelefon: Jeg kender ikke til mobil-versioner af Cold Turkey (eller lignende), men den nemmeste løsning er at aktivere telefonens ”fly-tilstand”. Den kan eleven selvfølgelig frakoble igen, men så er der da gjort et forsøg.

Hvad synes du om indlægget?