Jeg har flere gange nævnt guldgruben fra Matematiklærerforeningens konference om elevaktiverende undervisning. I fredags skulle jeg så give mine fagkolleger et resume, og her er i korte træk de ting, jeg valgte ud:

Tarsia

Tarsia er en slags puslespil, hvor man på siderne kombinerer fx spørgsmål og svar eller begreber og forklaringer.

Tarsia har allerede spredt sig som en steppebrand på min skole, efter jeg fortalte nogle kolleger om det for nylig. Min biologikollega har allerede lavet en del, fordi “der er så mange begreber, eleverne skal have styr på”. Sproglærerne mener, at de kan bruge det til fx gloser, og der er sikkert mange andre muligheder.

En matematikkollega fortalte mig, at der allerede ligger en masse Tarsia på nettet – min kollega gav mig søgeordet “Barton”. Det ledte mig til en Mr. Barton som har lagt mere end 800 på sin side – lige til at downloade. Jeg har ikke tjekket dem alle, men så vidt jeg kan se, spænder de helt fra folkeskole til universitetsniveau.

Gang i enhedscirklen
Det kan du læse om i dette blogindlæg – hvis du ikke allerede har gjort det. Bemærk at er blevet opdateret med billede og en video.

Differentieret opgaveregning
Når man giver eleverne opgaver, så er der mange, der slet ikke ved, hvordan de skal gå i gang. Derfor kan man lave flere versioner af opgaverne, hvor antallet af hints er stigende. Læs mere om det her.

Puslespilsbevis
Et bevis klippes i stykker og eleverne skal (i grupper) forsøge at lægge det i den korrekte rækkefølge. Læs mere her.

Forklarende tekst
Eleverne får en opgave, hvor læreren har lavet alle beregninger. Opgaven for eleven er så at skrive forklarende tekst til alle beregningerne. Det kan gøres som gruppearbejde i en time, men man kan også lave det som en afleveringsopgave. Laver man det i en time, er det en god ide, at lade grupperne lave forskellige opgaver, og så bagefter lade dem rette en anden gruppes besvarelse. Læs mere her.

Stationstræning
Stationstræning er en fin måde at variere opgaveregningen på. Desuden kan man lade den ene station være hos læreren, så man får en god dialog med få elever ad gangen.
Læs mere om det her hvor du (bl.a.) kan hente mine eksempler med opgaver om polynomier. Du kan også læse mine tidligere indlæg om stationstræning med differentialregning og trigonometri og sandsynlighedsregning.

DragonBox
Vi prøvede at spille DragonBox, der er en app, hvor man på en anderledes og sjov måde træner ligninger – måske uden at opdage det. Se selv her:

Jeg synes, det er ret genialt, og jeg glæder mig til at møde de elever, der har spillet DragonBox siden de var 5 år gamle. De må nemlig have helt styr på at løse ligninger. Indtil videre vil jeg opfordre mine elever til at bruge 40/70 kr. på at købe denne app. Der er to versioner, 5+ og 12+. På DragonBox’ hjemmeside kan du se forskellene. Jeg har kun prøvet 5+, der koster knap 40 kroner. 12+-versionen koster ca. 65 kr. Til gengæld kan 5+-versionen også downloades til en computer (Mac eller Windows 8-PC).

MyScriptCalculator
MyScriptCalculator har jeg skrevet om tidligere. Den er stadig smart, og lige nu bruger mine elever den til sinusrelationerne, hvor den kan bruges som ligningsløser – se her:

Jeg efterlod et hul, der hvor app’en med gråt har skrevet løsningen (30.100…). Så nu slipper eleverne for selv at isolere vinklen. Og nej, jeg har endnu ikke vist dem, hvor let de kan slippe, hvis de bruger WordMat 😉
Bemærk, at app’en som udgangspunkt bruger grader – det ses ved det lille DEG-ikon øverst til venstre. Trykker man på det, skifter man til radianer. 

Hvad synes du om indlægget?