For et par uger siden havde vi pædagogisk dag om digital dannelse. Dagen indeholdt blandt andet videnskabsjournalist Søren Hebsgaards foredrag “Mig og min smarte telefon” og her blev jeg (endnu mere) bevidst om, hvor afhængige eleverne er af deres telefon. At de forventer tilgængelighed 24-7 af deres venner. Og at jeg er nødt til at forholde mig til det. Derfor må jeg nu insistere på at elevernes mobiltelefoner skal ligge i tasken (så nu skal jeg ikke længere introducere dem for MyScript Calculator).

Samtidig skal jeg være mere bevidst om, hvornår i min undervisning eleverne skal bruge deres computer. Og især hvornår de ikke skal. Det sidste “løser” jeg som oftest ved at tage eleverne med ud af klassen, fordi de så er væk fra fristelserne. Men jeg oplever stadig, at eleverne alligevel har mobilen i lommen. De betragter det som en integreret del af dem – som de aldrig er uden. Jeg har ikke lyst til det, men måske er jeg nødt til at have en mobil-kasse med, hvor mobilerne lægges i starten af timen. Men jeg vil ikke. Endnu.

Min kollega Eva har i øvrigt skrevet et fint indlæg om dagen, og jeg deler hendes tanker – og ikke mindst de overvejelser, hun har gjort sig bagefter (en enkelt af dem er den med mobiltelefonerne).
Og jeg er (desværre) også nødt til at følge Evas sidste punkt

5) At være meget mere efter elever, der ikke lever op til vore studie- og ordensregler om at computeren udelukkende skal bruges til faglige formål i undervisningen.

Hvad synes du om indlægget?