Vi er gået i gang med 3D med mit 3g-hold, og for at få en fornemmelse af koordinatsystemet med en “ny” akse var lektien til timen :

Medbring en papkasse – sådan ca. skotøjsæske-størrelse. Den må ikke være for flad!

Ud af elevernes medbragte papkasser lavede de i grupper koordinatsystemer (ikke alle havde husket lektien). De klippede først tre sider væk (så der var tre tilbage) og klistrede derefter ternet papir på siderne og skrev navn på akserne (og koordinatakseplanerne).

Herefter var opgaven at finde ud af, hvor i koordinatsystemet en række punkter lå. Dem der lå på en af koordinatakseplanerne tegnede de på og de øvrige punkter blev fundet med “fri hånd”.

Næste gang vil jeg…
Give eleverne en klat elefantsnot, som placeres i origo og så skal eleverne bruge tynde sugerør til at placere punkternes stedvektorer. Så er første opgave at klippe sugerøret til i den korrekte længde.

Hvad synes du om indlægget?