Jeg har mange gange skrevet om min begejstring for OneNote og i særdeleshed OneNotes klassenotesbog. Min begejstring er stadig stigende, for hver gang jeg hjælper kolleger i gang med OneNote så ser jeg, hvordan de kan bruge klassenotesbogen på nye måder.

Det er over 7(!) år siden jeg begyndte at bruge OneNote til tavlenoter. Der er sket vildt meget i den periode, og jeg har lært meget af at hjælpe mine kolleger med at komme i gang. Hvor de går i stå, hvad der er svært for dem at overskue og hvordan jeg kan vise dem, at klassenotesbogen er fantastisk – også for dem.

På min skole kom vi langt sidste år, da vi (delvist) skrottede Fronter og gik over til Office365. Fronter er endeligt ude i dette skoleår, så nu er der for alvor mange, der gerne vil i gang men OneNote. så efterspørgslen på os IT-vejledere er stort i denne tid.

Men jeg vil prøve at samle mine erfaringer til en grovskitse til hvordan man kommer bedst i gang lige nu – og her tænker jeg altså på skoleniveau, ikke på den enkelte lærer. Skitsen har jeg lavet på baggrund af det, jeg har oplevet set fra min pind som bruger og IT-vejleder (men jeg er ikke leder).

Først og fremmest skal du gå all in på projektet. Men sørg for at være forberedt:

Giv et varsel – det skal ikke være for kort.  Men sæt en dato – og hold fast i den.

Find nogle firstmovers, der kan hjælpe med IT-vejledningen i starten. Helst på skolen, men ellers dygtige superbrugere udefra.

Start ved et nyt skoleår. Det er der, lærerne starter op med hold og derfor der, det giver bedst mening at begynde.
MEN man kan jo bruge reformens nye struktur til at starte op med alle 1g-klasser fra studieretningsforløbets start til november. Selvom jeg skrev all in kan man sagtens vælge at starte med 1g-årgangen i stedet for at ændre på forløb, der allerede er i gang for 2g og 3g.

Hav styr på teknikken. Meget kan bøvle, hvis lærernes computere og programmer ikke er opdateret inden starten. For mange forskellige versioner besværliggør vejledningsprocessen for alle parter.

Planlæg konsultationer – og mange i starten. Vi tilbød interne kurser á et moduls varighed i sidste skoleår, men udbyttet blev for dårligt. Lav i stedet en kortere præsentation af klassenotesbogens muligheder (i mindre grupper – gerne i faggrupper eller fagfamilier) og direkte derefter går lærerne i gang med at oprette klassenotesbøger til deres holdog gøre sig klar til at bruge dem i timen.

Så kom i gang! Hellere i dag end i morgen. Klassenotesbogen er god for alle parter, både elever, lærere og ledelse.

Hvad synes du om indlægget?