For et par måneder siden opfandt en kollega fra Frederiksborg Gymnasium et spil, som han efterfølgende delte i matematiklærernes facebook-gruppe. Hurtigt kom andre på banen med forslag til variationer og allerede dagen efter havde en anden matematiklærer lavet materialer til sin version og delt dem i gruppen.

I går prøvede jeg så min version af spillet, der kort fortalt spilles således:

  • DifferentialregningsspilletEleverne er sammen i par (alternativt 3) og dyster mod et andet par (alternativt 2).
  • De to par deles om en spilleplade, en terning, en bunke nummererede spørgsmålskort, og et bilag med grafer.
  • Hvert par laver en spillebrik (fx et viskelæder).
  • Spillepladen er en justeret version af Slanger og stiger (med 50 felter), hvor jeg har placeret numrene 1-32 på 32 af pladens felter.
  • I første runde slår man med terningen for at komme ind på pladen.
  • I de følgende runder skal man – hvis man er landet på et felt med et nummer – svare på spørgsmålet inden man slår. Derefter slår man med terningen. Svarer man rigtigt rykkes det antal felter fremad på spillepladen – svarede man forkert skal man rykke tilbage på spillepladen.
  • Lander man ved foden af en stige klatrer man opad stigen med sin brik
  • Lander man ved et slangehoved glider man ned til slangens ende med sin brik.
  • Vinderen er det hold, der kommer først i mål (eller længst frem på spillepladen når timen er slut).

Spillepladerne er printet i A3 og lamineret, og jeg tænker, at jeg kan bruge dem til andre emner, hvis jeg bare får lavet 32 spørgsmålskort. Så det står nu på min to do-liste.

Hvad synes du om indlægget?