Som jeg har skrevet om tidligere, er jeg efter ide fra Rasmus Kragh Wendelbo kommet i gang med at bruge mærker i mine klassenotesbøger. Mærkerne gør, at jeg kan generere en oversigt over specifikke typer af mærker i hele notesbogen.

Jeg har gennem et stykke tid eksperimenteret med mærker, og jeg har haft fokus på Less is more for at bevare overblikket – især for mig selv. Jeg tror ikke jeg er færdig med at tilpasse mit udvalg af mærker, men jeg synes stadig at jeg er nået langt. Men her er dem, jeg bruger nu.

  • Modul (symbol: ur): Bruges først på hvert moduls side. Der kan være undersider til et modul, men der må kun være et mærke pr. modul. Først på hver modulside skriver jeg dato (ÅÅMMDD) efterfulgt af overskrift for modulet (fx 190124: Arealer mellem grafer). Formålet er, at jeg let kan generere en oversigt over afholdte moduler.
  • Bevis (lyn): Bruger jeg ved gennemgang af et bevis (eller link/henvisning til bevis i bogen). Det er ofte et ønske fra eleverne med en oversigt over gennemgåede beviser til eksamenslæsningen (mundtligt).
  • Teori (bog): Jeg placerer henvisninger (bogtitel/forfatter og sidetal) øverst på hver side. Med mærket teori kan jeg lynhurtigt generere pensumliste til undervisningsbeskrivelsen. Genialt i denne tid, hvor jeg asfalterer efterhånden som jeg kører og dermed ikke har en komplet liste klar fra start.
  • Løsningsmetode (CAS): Et relativt nyt mærke, som jeg ikke helt kan finde ud af, om jeg vil beholde. Den er kommet med, fordi eleverne ofte kan have lidt svært ved at finde rundt på siderne, når de bliver for lange. Måske skal jeg i stedet oprette undersider til dem.
  • Løsningsmetode (uden CAS): Som ovenfor.

Alle mine mærker har jeg selv tilføjet og valgt symbol til. Efterfølgende har jeg flyttet dem øverst på listen, så de får en genvejstast.

Jeg har desuden haft et Link-mærke, men med de seneste udmeldinger om at alt der kan være offline skal være offline til eksamen, skal jeg lige genoverveje om jeg vil lægge link i klassenotesbogen, for jeg vil nødig være skyld i at “lokke” mine elever ud i noget ulovligt.

Men jeg er glad for mærkerne og jeg glæder mig over det overblik, de kan give i en klassenotesbog. Og især i forhold til at lave undervisningsbeskrivelser.

Hvad synes du om indlægget?