Jeg har lavet endnu et escape room – denne gang om procentregning. Anledningen var denne gang at jeg var nødt til at afvikle et modul virtuelt, og jeg derfor måtte finde på noget, eleverne kunne arbejde med selv. Og så lå escape room lige for, så jeg kunne teste, om det kan fungere uden at læreren er til stede.

Opgaverne tog jeg fra nogle opgaver, jeg har lavet tidligere og brugt til stationstræning. Så arbejdet bestod mest i at vælge opgaverne ud, kopiere dem til OneNote, få lavet koder og låst sektionerne i OneNote.

Ved timens start loggede jeg på et Teams-møde og en elev fra holdet havde koblet sin computer til lokalets touchskærm, så alle fulgte med derfra.

Det er (helt usædvanligt) et meget lille matematik C-hold med kun 6 elever (og en var syg), så de var ét hold, der sammen arbejdede for at nå igennem opgaverne. I praksis stod en enkelt elev ved tavlen og fik input fra de øvrige, der regnede løs. De diskuterede løbende hvordan opgaverne skulle løses og det var en fornøjelse at lytte med på. Når de var i tvivl spurgte de mig til råds, og jeg bidrog med hints for at få dem videre.

Sådan ser forsiden ud

Jeg havde (naturligvis) lavet et par tastefejl undervejs, så eleverne fik de forkerte koder, men nu er de til gengæld rettet til, så det kan køres fremover uden problemer.

Min elever nåede lige knap i mål, så det passer stort set til vores moduler på 95 minutter. Mine elever var arbejdsomme hele modulet, selvom de ikke konkurrerede med andre end dem selv, men det kan godt være, at der vil være en del inaktive på et hold af mere normal størrelse. Men jeg synes det er en fin måde at afvikle et modul, hvor læreren ikke kan være til stede. Man kan jo bede grupperne om at være logget på hver deres møde (Teams/Google Meet), så man som lærer kan cirkulere rundt blandt grupperne. Der skal selvfølgelig kun være en, der har mikrofonen tændt, hvis eleverne er på skolen, men det er fint lige at kunne høre, at der er gang i (faglig) samtale.

Du kan se det omtalte escape room om procentregning her. Skriv til mig, hvis du vil have koderne.

Hvad synes du om indlægget?