Advarsel: Dette er et helt og aldeles lavpraktisk indlæg der udelukkende handler om at effektivisere lærerens tid i kopirummet 🙂

Jeg laver ofte fysiske materialer til mine elever, og jeg har gjort det til et mantra at layoutet skal være lærervenligt. Det betyder, at jeg skal bruge mindst muligt tid i kopirummet – altså med at kopiere, skære og sortere.

Derfor fik jeg nervøse trækninger, da jeg skulle bruge et af materialerne fra konferencen Sproget i matematik, som jeg skrev om i mit seneste indlæg. Her fandt jeg i denne zip-fil et puslespil til kendetegn ved eksponentiel vækst, og det passer lige i mit program, så det skal jeg da prøve af. Ikke et ondt ord om den søde kollega, der har delt materialet, men jeg fik som nævnt lidt tics, da jeg åbnede dokumentet. Her stod alle “brikkerne” i rækkefølge, kun adskilt af et par linjeskift. De fleste “brikker” er en linjes tekst (14 pkt) men mange af dem er et relativt stort billede af en graf. Her forudså jeg et større arbejde i kopirummet med at skære, fordi “brikkerne” ikke er lige store, og man dermed kun kan skære et papir af gangen. Dvs. 6 sider gange antallet af grupper. Nooooo!

Men hvad skal man så gøre?
Jeg møder ofte kolleger i kopirummet, som har lavet et lærer-uvenligt layout, og jeg har her samlet nogle tips (og bagefter skal jeg nok komme med min løsning på ovenstående problem)


En hel side
Brug en hel side pr. spørgsmål/opgave. Du kan eventuelt lade papirretningen være liggende. Gør skriftstørrelsen så stor at opgaven fylder ca. hele arket (ja, det bliver stort). Når du printer vælger du 4/8/16 sider pr. ark og så bliver siderne skaleret ned og passer til et A4-ark.

Fordelen ved denne metode er, at du kan nøjes med at halvere arket (flere gange) når du skal skære dem ud. Ulempen er, at der kommer kanter på yder-kortene, hvis arket skal lamineres. Skal det det, skal du hellere vælge tabel-metoden herunder.


Lav en tabel
Lav en tabel, hvor hvert spørgsmål/opgave står i en celle. Men det er vigtigt at både kolonner og rækker er lige høje. Især hvis det skal bruges til et spil, hvor brikkerne skal være ens. Du kan styre kolonnebredde og rækkehøjde ved at 
  • Markere hele tabellen
  • Højreklikke og vælge Egenskaber for tabel
  • I fanebladet Række klikker du på Angiv højde, definerer højden og vælger Præcis
  • Gør det samme i fanebladet Kolonne.
Mange sæt?
Hvis du skal holde styr på mange sæt, så er her to tips:
  1. Print dem i forskellige farver. Det gør det nemmere at sortere dem, selvom du skærer flere sæt af gangen
  2. Lav ét spørgsmål pr. printet side. Hvis jeg har 5 opgaver, der printes med 8 opgaver pr. side, så er der på første ark er der 8 opgave 1’er. På side 2 er der 8 side 2’er osv. 
    • Når alle opgaver er printet, har du en bunke hvor opgave 1’erne ligger øverst og opgave 5’erne ligger nederst. 
    • Sæt nu en klips gennem hele stakken ved hver opgave – altså 8 steder. 
    • Derefter skærer du opgaverne ud, og så har du 8 bunker med opgave 1-5.
Min løsning på puslespils-problemet
  1. Jeg fjernede alle overflødige linjeskift (med Søg og erstat – se koderne til sidst i indlægget)
  2. Jeg erstattede alle linjeskift med sideskift
  3. Jeg markerede alt i dokumentet (med Ctrl+A) og gjorde skriftstørrelsen større indtil jeg synes, den passede.
  4. Så var der 36 sider (kort) med hver en “brik” – klar til print med 8 sider pr. ark.
Var det hurtigere end hvis du havde bidt i det sure æble og havde kopieret det oprindelige dokument? Ja! Men det er det ikke altid – især ikke mens, man øver sig til det der med et lærervenligt layout. Men det kommer. Hvis du øver dig. Det lover jeg.

Søg og erstat-koderne
For dem, der tør kaste sig ud i Søg og erstat, der for mig er en helt uundværlig funktion, så gjorde jeg således:

  1. Jeg erstattede dobbelte linjeskift (^p^p) med et enkelt linjeskift (^p). Det gjorde jeg et par gange, for der var nogle steder hvor der var mere end to linjeskift.
  2. Jeg erstattede linjeskift (^p) med sideskift (^m)
  3. Der var bøvl med at funktionsforskifterne blev delt af et linjeskift så jeg lavede et linjeskift før forskifterne ved at erstatte”Forskiften for funktionen er ” med “Forskiften for funktionen er^p”
Hvad synes du om indlægget?