Mine 3g-elever og jeg bliver mere og mere glade for GeoGebra. Jeg er begyndt at bruge det sådan for alvor i dette skoleår, og jeg introducerer løbende mine elever for de relevante funktioner inden for det aktuelle emne. De fleste så nogle muligheder i GeoGebra, da vi havde integralregning, men nu hvor vi har nået vektorer og geometri i planen er “forelskelsen” ved at blomstre. Vi har arbejdet med eksamenslignende opgaver og har set, hvor (relativt) nemt opgaverne løses med GeoGebra. Vi har haft fokus på, hvordan man formidler sin løsning og at det – selvom det virker let med GeoGebra – stadig kræver en del viden for at vide, hvordan man (let) får GeoGebra til at løse opgaverne. Men forklaringen er i fokus fordi det her skærmklip ikke giver en acceptabel besvarelse

Der skal relevante forklaringer og passende skærmklip til undervejs for at det giver mening. Mine kodeord til eleverne er:
  • indsæt skærmklip af alle (indledende) definitioner. Laver du en tastefejl i en definition kan censor se, hvorfor dine resultater ikke passer
  • Indsæt skærmklip af de konstruktioner og beregninger du laver undervejs – inklusiv en passende forklaring. Det er ikke den endelige illustration, der giver mening, men processen. 
  • Indsæt del-konstruktioner – fx at de elementer, der er relevante for delopgave a) ved din besvarelse af a). Når du når til delopgave b) kan det meget vel være, at der skal “ryddes op” i din konstruktion – altså at nogle elementer skal skjules (se eksempel herunder).

Anvendelsen af CAS til skriftlig eksamen er meget diskuteret blandt kolleger og som jeg nævnte før synes mine elever også umiddelbart at det er “vildt nemt” at løse opgaverne med GeoGebra. Men jeg viser dem først hvor nemt det kan gøres med CAS efter at de har lært emnet grundigt og de (ved håndkraft) har løst opgaver og lavet beviser, så de har en solid faglig forståelse af emnet. I mine øjne er det nemlig en forudsætning for at kunne bruge CAS-værktøjet fornuftigt. Desuden taler jeg med mine elever om, hvordan man også kan løse opgaven (fx ved at løse en ligning eller to), og beder dem lave den som tjek – men først til sidst når alle opgaver er løst. De skal lære at disponere deres tid til eksamen, og det arbejder vi målrettet mod nu, hvor der ikke er længe til. Og i det indgår også at de bruger den metode, der er hurtigst. Det er en vigtig egenskab!

Hvad synes du om indlægget?