Det er december og det kan være rart, hvis man kan julehygge lidt med sine elever. Jeg skriver først om julehyggen, for den kan alle lave. Bagefter skriver jeg om det (matematik)faglige indhold.

Jeg købte to poser pebernødder og brugte dem som præmier. Eleverne skulle i grupper regne opgaver og når de havde løst en opgave kom de til mig med svaret. Havde de svaret rigtig fik de pebernødder. Men ikke bare foræret. Herunder kan du se, hvordan de fik pebernødderne (efter et tip jeg fik fra min kollega, Rune).

  1. 6 stk. placeret på hånd, albue og skulder (både venstre og højre). De skal spises UDEN at de falder på gulvet
  2. 4 stk. placeret på en række på gulvet. Man skal så tage armbøjninger og må tage en pebernød, når man er nede.
  3. 5 stk. som en makker kaster og man skal gribe med munden (ca. 3 meters afstand)
  4. 1 stk. placeret på næsen, som man så skal få ned i munden uden at bruge hænderne.

Se her, hvordan det så ud, da jeg prøvede nummer 4:

Og da alle eleverne prøvede:

Nå, men til det faglige indhold:
Vi har arbejdet med arealformlerne og sinusrelationerne, så det var dagens emne.

  • Jeg inddelte eleverne i grupper á 3-4 personer. 
  • Hver gruppe får tre stykker papir i den samme farve (nogle grupper fik samme farve papir, for jeg havde ikke så mange forskellige farver).
  • Derefter fik grupperne et kvarter til at lave to opgaver, som man skal bruge sinusrelationerne og arealformlerne til at løse. 
  • Opgaverne skal hver have et unikt navn og skrives på hver sit stykke papir.
  • Gruppen skal selv regne opgaverne og lave en facitliste (inkl. opgavenavnene) på det tredje stykke papir.
  • Derefter lagde halvdelen af grupperne deres opgaver ud på bordene i et klasselokale, mens den anden halvdel lagde deres i et andet klasselokale (man kan evt. bruge et fællesområde og dele det i to).
  • Nu byttede de plads og lavede opgaver i det andet lokale.
  • Når de havde regnet en opgave, kom de ud til mig, og tjekkede deres facit med facitlisten (som jeg havde).
  • Havde de svaret forkert måtte de tilbage og regne igen, og havde de svaret korrekt fik de pebernødder version 1). Når de havde løst endnu en opgave fik de pebernødder version 2) osv.
Hvad synes du om indlægget?