Jeg er netop startet op med et B→A-hold og vi starter op med de trigonometriske funktioner. For at få styr på radianer tænkte jeg, at de skulle lave enhedscirkel-stafetten, som jeg tidligere har skrevet om.

Men jeg indså (heldigvis allerede under planlægningen), at det ville være for svært for eleverne at finde ud af, hvor fx 5π/4 er placeret, så jeg måtte finde på en opvarmnings-opgave.

Derfor lavede jeg et opgaveark med to opgaver:

  1. Enhedscirklen deles i otte lige store stykker og eleverne skal nu finde vinkel og radian for de otte retningspunkter.
  2. Enhedscirklen deles i 12 lige store stykker og eleverne skal nu finde vinkel og radian for de 12 retningspunkter.
Meningen er her, at de får fornemmelsen af, at man tæller hhv. fjerde- og sjettedele. Altså 1/4, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4, 7/4 og 8/4 (tilføj selv et π alle steder). Og de skal bemærke at nogle af disse brøker kan forkortes.
Derfor fandt jeg på en “opvarmning til opvarmnings-opgave”: Jeg lavede små kort med alle brøkerne, som de bruger i opvarmningsopgaven – både de uægte og de ægte brøker (fx både 2π/4 og π/2) og så skal eleverne samle de kort, der er lig med hinanden. Nogle kort ligger alene, mens der fx er tre kort der er lig π.
Samlet set blev programmet altså
  1. Hvilke brøker er lige store? (link til kort)
  2. Opgaver med enhedscirklen (lav en meget kort tavlegennemgang inden)
  3. Enhedscirkel-stafet (link til kort)
    1. Med kort inden for intervallet [0;2π]
    2. Negativ omløbsretning forklares og der dystes nu med kort inden for intervallet [-2π;2π]
    3. Flere omløb forklares og der dystes nu med kort inden for intervallet [-∞;∞]
Det tog ikke et helt modul (vores er 95 minutter), så vi havde tid til overs til at se nærmere på de trigonometriske funktioner.

Hvad synes du om indlægget?