I går tippede en kollega mig om app’en Woop og henviste til denne vejledning på EMU’en. Her fandt jeg en introduktionsvideo og en fin, men lidt lang, instruktionsvideo (se dem nederst i indlægget).

Woop er egentlig udviklet af Spejderne (med støtte fra Nordea-fonden), men den også er særdeles anvendelig i undervisningssammenhænge. Desuden opdagede jeg, at en del i mit nærområde har brugt dem til fødselsdags-skattejagt.
Udviklerne skriver bl.a. om app’en at den “udnytter på kreativ vis telefonens gps-funktion, så naturen danner ramme om en stribe digitale spil med bevægelse, leg og oplevelser med vennerne i fokus. Målet er at inspirere til aktiviteter i det fri og give en smag på spejderlivet.”

Woop har flere funktioner

  • Jagt: Et klassisk o-løb, hvor man definerer posterne specifikke steder (GPS). Man ser først post 2, når man har nået frem til post 1 osv. Det er også muligt at knytte et spørgsmål til en post. I så fald kan man først se den næste post, når man har svaret korrekt. Svarer man forkert skal man vente 15 sekunder før man må svare igen. Desværre harun mulighed for at oprette tre svarmuligheder, så der er risiko for at eleverne bare “tager chancen” og svarer.
  • Bombe: Her spiller en gruppe sammen og en af spillerne har bomben. Den skal man så forsøge at give videre ved at nærme sig en anden spiller. Når det sker overføres bomben. 
Vigtigt at vide:
  • Det er en ulempe, at det kræver at eleverne har smartphones med Woop installeret. 
  • Woop er dog gratis og fås både i AppStore og hos Google Play.
  • Du skal rent fysisk bevæge dig rundt til posterne, når du laver en jagt. 
  • Til gengæld kan du brugen en jagt igen og igen. 
  • Men du kan ikke redigere i den. 
  • Du får adgang til at se, hvor mange, der har gennemført en af dine jagter. 
  • En jagt kan bruges af alle, der har installeret app’en (du kan altså ikke nøjes med at dele den med dine elever). Jeg frygter derfor at der hurtigt kan komme et overflow af jagter. Hvis flere af mine kolleger får samme ide, så bliver der hurtigt mange jagter på skolens område. Og en søgning lige nu giver 12 jagter inden for en radius af 300 meter. Så listen kan hurtigt blive lang. Den eneste måde at søge på pt. er at finde venners jagter. Her kan man, hvis man bruger facebook-login finde jagter, som ens facebook-venner har lavet. Men det er vel de færreste af os, der er ven med (alle) vores elever.

Jeg tænker, at Woop er helt oplagt at bruge i idræt: Lav en jagt og læg tjek-spørgsmål ind til dagens lektie som poster. Desuden lyder bombe-spillet som en sjov leg – fx til opvarmning. Men hvor det er nemt at lade eleverne løbe i hold på en jagt, så de kan nøjes med en telefon pr. hold, så kræver bombe-spillet, at alle har en smartphone med app’en installeret.

I matematik kan man ligeledes lade dem løbe – måske ikke helt så langt, og så lade spørgsmålene være opgaver uden hjælpemidler (så eleverne må løbe med blyant og papir). Alternativt kan man lægge fysiske opgaver ved posterne, for det er ikke muligt at skrive formler og lignende. Husk at lave opgaverne så korte, at det ikke kan betale sig at gætte (15 sekunders ventetid pr. forkert svar).

Introduktion til app’en:

Vejledning til hvordan du laver en jagt:

Hvad synes du om indlægget?