PHOTO_20170105_151617For et stykke tid siden faldt jeg over Lene Kobbernagels indlæg på LinkedIn om hvordan hun har flyttet bordene i sin søns klasselokale. Senere gik det viralt og blev til en artikel på TV2.dk.

Jeg kunne godt følge hendes indlæg, for jeg fik samme ide lige efter nytår og jeg var ret hurtig til at få det ført ud i livet. Desværre er vores lokaler for små og/eller antallet af elever for højt, for i det konkrete klasselokale var der ikke plads til alle borde langs siderne, selvom det var i et af skolens største klasselokaler.

Jeg ville nu have ønsket at der havde været plads til at rykke bordene ud fra væggen, så man kunne sidde både på den ene og den anden side.

PHOTO_20170105_151554
Men jeg må hellere lige ridse mit “Projekt omvendt bordopstilling” op

  • 26 borde placeres langs væggene i et U. De resterende 5 borde placeret foran tavlen på en række.
  • Eleverne har (som altid) faste pladser for en uge af gangen
  • Projektet kørte i 2 uger i alle klassens fag i stamlokalet (og i de øvrige klasser, der havde undervisning i lokalet i perioden).

Hvad synes jeg?

Det korte svar er: Godt!

Det var nemlig godt fordi…

  • det gav meget mere plads (midt) i rummet, som betød at jeg meget nemmere kunne nå rundt til alle. Jeg følte i langt højere grad, at jeg nåede rundt og fik et godt indblik i den enkelte elev
  • der var en anden ro til omlagt skriftlighed og individuelt arbejde. Eleverne arbejdede mere koncentreret fordi der ikke var så mange visuelle forstyrrelser, når de vendte mod væggen.
  • også pararbejde blev mere fokuseret og med færre forstyrrelser.
  • eleverne var mindre på facebook? Jeg ved det ikke for jeg kan jo ikke altid se, hvad der sker på deres skærme. Det kunne jeg nu, og jeg tror, at eleverne følte det som en voldsom omvæltning (og overvågning) fordi deres rutiner blev meget anderledes (når de ikke kunne lave ikke-faglige ting på computeren). Jeg havde egentlig også tænkt dette som et argument for at prøve det af, men det var ikke noget jeg tænkte over undervejs – der var det oplevelsen af bedre at kunne nå rundt til eleverne, der fyldte som det positive.

Udfordringer var der også…

  • nogle gange har de brug for at skrive noter eller bruge computer. Det kan dog løses interimistisk med computer eller papir i skødet. Kolleger med tekst-tunge fag, hvor eleverne kun har teksten elektronisk, havde udfordringer.
  • eleverne klagede over at de hele tiden skulle vende sig for at skrive noter. Så det kræver en undervisning, der er tilpasset bordopstillingen.
  • …og så andre småting, jeg har glemt ,-)

Vil jeg gøre det igen?

Ja! Og jeg har gjort det. Men kun i en midlertidig version i et enkelt modul. Det fungerer enormt godt til omlagt skriftlighed eller moduler, hvor eleverne skal arbejde meget (individuelt) med computer. Så kan jeg langt bedre nå rundt til alle. Så det vil jeg fortsat gøre. Men får jeg igen et klasseteam, hvor alle er med på ideen er jeg klar igen.

For placeringen af bordene har en stor betydning – ligesom placeringen af eleverne. Det vil jeg fortsat have stor fokus på i min undervisning, i samarbejdet med klassens øvrige lærere og i arbejdet med klassens trivsel.

 

Hvad synes du om indlægget?