Jeg afprøvede i dag en ny ide til træning af opgaver til 1. delprøve med min 3g (A-niveau STX). Jeg kaldte det Regn, regn, regn! og det foregik som en konkurrence mellem 3-mandsgrupper, der dyster om at samle flest point. Jeg lavede det virtuelt i dag, men jeg tænker at de kan fungere (mindst) lige så godt i en analog version. Jeg har nederst i indlægget skrevet, hvordan jeg rent teknisk greb organiseringen an.

Jeg var en tur på matx.dk for at finde opgaver, og jeg valgte i alt 34 opgavetyper (kategorier) ud og lavede en oversigt, hvor hver kategori fik et nummer. Oversigten skrev jeg i holdets OneNote, så eleverne kunne se dem. Du kan se de første 10 på billedet herunder.

De ti første kategorier til Regn, regn, regn!

Hver kategori kan kun tages en gang, så jeg trak i første omgang lod om hvilken gruppe, der måtte vælge først. Grupperne valgte efter tur deres første kategori, så de fik udleveret opgaver og gik derefter i gang med at regne opgaverne. Når de var færdige skulle de komme til mig med facit, som jeg tjekkede og gav holdet point (jeg holdt styr på stillingen i et Excel-ark). Derefter valgte gruppen en ny kategori og gik i gang med at løse opgaver. Jeg stregede løbende de valgte kategorier ud på oversigten, som jeg havde lagt i holdets klassenotesbog.

Hvordan gør man det virtuelt?

Jeg introducerede konceptet og grupperne i fællesmøde i starten af modulet. Herefter sendte jeg grupperne ud i hver deres kanal (i Teams) for at holde gruppemøde og vælge første kategori.

Jeg startede med sige, at de skulle komme tilbage til mig i hovedmødet for at fortælle hvilken kategori de valgte og rapportere facit, men jeg endte med en løsning, hvor de skrev det hele i gruppens mødechat og taggede mig. På den måde kunne jeg bedre bevare overblikket. Jeg kunne så vha. notifikationerne holde styr på hvem der havde skrevet og ved at klikke på notifikationen komme direkte til mødechatten (uden at deltage i mødet).

I mødechatten skrev jeg kommentar til facit (antal rigtige, dvs. antal point) og gruppen skrev så nummeret på næste ønskede kategori. Derefter indsatte jeg skærmklip af kategoriens opgaver.

Jeg havde disse tre dokumenter åbne:

  • Facit: Jeg havde et pdf-dokument med kategori-opgaver og facit (en pr. side) og jeg kunne hurtigt gå til det rigtige sidetal for at tjekke
  • Opgaver: Jeg havde et pdf-dokument med kategori-opgaver uden facit (en pr. side) og jeg kunne hurtigt gå til det rigtige sidetal og tage et skærmklip af opgaverne (et skærmklip af hele siden) som jeg indsatte i gruppens mødechat.
  • Stilling: Jeg havde gruppestillingen i et Excel-ark, hvor jeg løbende noterede de forskellige gruppers pointtal og beregnede den samlede stilling.

Det var til tider lidt hektisk for mig fordi jeg havde tre dokumenter og Teams, jeg skulle navigere rundt imellem, men jeg synes egentlig at konceptet er fint. Og eleverne gav det i snit 4,4 stjerner (ud af 5 mulige) i den efterfølgende evaluering. Så selvom det tog lidt tid at forberede, så er det et koncept, jeg bestemt vil bruge igen. Indholdet af opgaverne kan varieres, så det passer til målgruppen, men der ligger selvfølgelig lidt arbejde i at få lavet/fundet opgaver.

Hvad synes du om indlægget?