Jeg har en kollega, der er en sand mester i at skabe variation i undervisningen. Hun foreslog mig at lave stationstræning – altså lave en række stationer med opgaver, som eleverne så cirkulerer rundt til. Man kan selv bemande en af stationerne og på den måde få kvalitetstid med en lille gruppe af elever.
Jeg har spekuleret over, hvordan det kan passe ind i matematikundervisningen og har nu med succes prøvet det af med 2 klasser (1g C-niveau og 2g A-niveau) og 2 emner (trigonometri og differentialregning).
Sådan gjorde jeg (uden en lærer-station):
Differentialregning
- 4 stationer – opgaver uden hjælpemidler inden for emnerne
- produktregel
- sammensat funktion
- tangentligning (kendt punkt)
- tangentligning (kendt hældning)
- ca. 15 minutter ved hver station
- Lav facitliste på bagsiden af opgavearkene
Trigonometri
- 5 stationer – opgaver løses med blyant, papir og lommeregner inden for emnerne
- sinus (af typen som øvelse 5.2 på side 22 i Karsten Juuls noter samt opgaver hvor formlen sin(v)=mod/hyp skal bruges)
- cosinus (af typen som øvelse 4.2 på side 15 i Karsten Juuls noter samt opgaver hvor formlen cos(v)=hos/hyp skal bruges)
- tangens (opgaver af typen, hvor tan(v)=mod/hos skal bruges)
- Pythagoras’ sætning (af typen som øvelse 2.6, 2.7 og 2.8 på side 5-6 i Karsten Juuls noter samt opgaver hvor formlen sin(v)=mod/hyp skal bruges)
- ensvinklede trekanter
- ca. 10 minutter ved hver station
- Lav facitliste på bagsiden af opgavearkene
Comments