For et lille års tid siden var jeg med til at planlægge kurset itdidaktik.dk. Desværre kolliderede afviklingen af kurserne med min barsel, så jeg kan ikke tage den store ære for kurserne. Men heldigvis har en anden af folkene bag kurset,  Balder Asmussens samlet en række af deltagernes erfaringer i et indlæg på hans blog.

Her faldt jeg over en ide til elektronisk retning fra Hans Jørgen Laursen (Odense Katedralskole). Han har brugt screencast til at rette elevernes afleveringer. Her kommenterer han altså mundtligt på videoen mens han gennemser elevens opgave på skærmen. Jeg citerer lige Hans Jørgen fra blogindlægget:

“Jeg har ikke læst opgaven på forhånd, så der kommer nogle pauser, mens jeg læser, og kommentarerne bliver meget umiddelbare. Det tog ikke længere tid, at kommentere på denne måde, men til gengæld tog det lang tid at uploade filen på Lectio til eleverne.”

Jeg genkender problematikken med tilbageleverings-bøvl, men jeg tror jeg vil prøve en løsning, hvor jeg uploader mit svar til youtube, fordi det kan gøres direkte fra mit yndlings-skærmoptageprogram screencast-o-matic.com. Videoen skal (naturligvis) ikke være offentlig, men man kan vælge, at videoen skal være skjult – så skal man kende linket for at finde videoen. Så skal man bare give eleven linket. I Fronter (som vi bruger på min skole) kan linket indsættes i kommentarfeltet.

Desuden tror jeg, at jeg (modsat Hans Jørgen) vil skimme elevens opgave først. I hvert fald i starten, indtil jeg lige får styr på processen.

Og så citerer jeg lige Hans Jørgen igen:

“Eleverne var glade for de personlige kommentarer. Og vigtigere: De var nødt til at høre alle kommentarerne.”

Dét er altså et godt argument! Hvis man bruger youtube-løsningen, så kan man se, om videoen har været vist.

Men skynd dig lige at læse mere om Hans Jørgen Laursens erfaringer på Balders blog. De står sidst i indlægget.

Hvad synes du om indlægget?