Jeg har skrevet meget om OneNote her på bloggen, men jeg vil her prøve at samle op på, hvorfor OneNote er så vanvittig smart. Anledningen er kronikken “En ipad og et smartboard kan ikke noget, som en blyant og et ternet stykke papir ikke kan” af cand.pæd. Viggo Smitt. For jo, det kan et SmartBoard. Men mine elever bruger også flittigt blyant og papir. Jeg tager det bedste fra begge verdener.
Men tilbage til OneNote – hvorfor er det så genialt?
Jeg har et eminent overblik i OneNote. Mine hold, mine faggrupper, projektgrupper og alle mine noter fra kurser, MUS og alt muligt andet.
Eleverne siger det samme – at klassenotesbogen giver dem et overblik over det, de skal kunne, de materialer vi har brugt og i det hele taget over alt det, vi har lavet i undervisningen.
Det er nemt at komme rundt i OneNote, og jeg kan med få klik komme fra én notesbog til en anden. Så jeg kan fx
- lynhurtigt kopiere (Ctrl+C) en relevant side fra matematik-notesbogen, hvor matematiklærerne deler materialeog sætte siden ind (Ctrl+V) i et af mine holds klassenotesbog.
- finde referatet fra sidste års MUS nu hvor jeg skal til at forberede mig til dette års.
- søge efter et emne eller begreb (fx fordoblingskonstant) og få en oversigt over de sider, hvor ordet indgår. På den måde finder jeg fx hurtigt gamle tavlenoter fra sidst, jeg gennemgik emnet.
Jeg kan samle materiale til eleverne – fx et par videoer på youtube (som indlejres direkte i OneNote), link til et par artikler, de skal læse og indsætte opgaver, de skal lave.
I klassenotesbogen kan jeg hjælpe eleverne med at få struktur på deres noter ved at lave faner eller sektioner til de forskellige emner og eventuelt også specifikke sider til noterne. Det gør jeg både i indholdsbiblioteket, som (kun) jeg skriver i og i elevernes personlige sektion, hvor eleverne skriver deres egne noter.
Og så er det med at distribuere materiale (fx opgaver) til eleverne hurtigt og simpelt. Jeg laver en side med opgaver (kopierer dem fx direkte ind fra Word) og distribuerer en kopi af siden til elevernes personlige sektion. Der kan eleven så lave sin besvarelse, som jeg løbende kan følge med i, hvis jeg vil.
Med mærker er det endnu nemmere at få overblik over særlige dele af notesbogen. Efter ide fra Rasmus Kragh Wendelbo har jeg nu fået struktureret mine notesbøger, så jeg også har overblik over alt det, der skal med i undervisningsbeskrivelsen. Især i år, hvor meget i matematik er nyt efter reformen, og jeg asfalterer mens jeg kører (læs: forløbet er ikke planlagt færdigt, når jeg starter det) er det rart efterfølgende at have overblik over de materialer, vi har brugt i et forløb.
Comments