Jeg har en såkaldt “idrætsklasse” til matematik. Altså en klasse med (bl.a.) idræt på B-niveau i studieretningen. Og det er ofte ensbetydende med en klasse med en hel del drenge, der ikke kan sidde stille. Så de sidder sjældent så pænt som de her:

https://i1.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Classroom_010.jpg/800px-Classroom_010.jpg?resize=320%2C212

Derfor fandt jeg på nogle opgaver, vi kunne lave i skolens hal.

Som indledning til et forløb om eksponentiel vækst skulle vi repetere den basale procentregning, og derfor fandt jeg en række opgaver, som jeg opdelte i tre kategorier:

  • Grøn (#1-8): De nemmeste spørgsmål, der kan løses uden lommeregner.
    Eksempler (eleven besvarer det med rødt) 
    • Omskriv fra % til decimaltal – og omvendt
    • Hvis et tal vokser med XX% skal det ganges med ??
    • Hvis et tal falder med XX% skal det ganges med ??
    • Hvis et tal ganges med XX vokser/fal­der tallet med ?? % 
    • Hvad er XX% af YY? (simple tal, der kan regnes i hovedet)
  • Gul (#9-16): Ret simple opgaver og lidt sværere tekstopgaver, der kræver lommeregner
    • Hvad er XX% af YY?
    • Hvor mange% er XX af YY?
    • Hvad er helheden (100%), når XX% af helheden er YY?
  • Rød (#17-24): Sværere tekstopgaver, der kræver lommeregner.

Jeg har ikke copyright til alle de opgaver, jeg brugte, så derfor lægger jeg dem ikke online. Men du kan finde god inspiration til opgaver her.

Forberedelse:
  • Opgaverne printede jeg ud på farvet papir (8 opgaver pr. A4-side), klippede dem ud og hang dem op forskellige steder i hallen. 
  • Der var 8 forskellige spørgsmål hver farve (grøn, gul og rød) – og jeg havde lavet to eksemplarer af hvert spørgsmål. 
  • Den ene halvdel af spørgsmålene placerede jeg rundt omkring i den ene halvdel af skolens hal – mest på væggen, men nogle på fx øverste ribbe. Den anden halvdel placerede jeg i den anden halvdel af hallen. 
  • I midten af hallen lagde jeg tre facitlister (en i hver farve). Opgaverne har numre, så eleverne kan finde det rigtige facit.

Afvikling:
  • Eleverne blev sat sammen parvis. Mulighederne for inddeling af mange – jeg bad drengene finde sig hver en pige. Og så var der et enkelt pigepar.
  • Af praktiske hensyn skulle halvdelen af parrene være i den ene halvdel af hallen, mens den anden halvdel af parrene var i den anden halvdel af hallen. På den måde bliver der ikke trængsel om spørgsmålene.
  • Derefter blev parrene bedt om at finde en grøn opgave. Når de har fundet en opgave løser de den på stedet og går så til midten af hallen, hvor de tjekker deres resultat på facitlisten – og evt. spørger læreren til råds. 
  • Parrene går videre og finder en ny grøn opgave, regner den og går tilbage og tjekker facit.
  • Når parret har løst alle 8 grønne opgaver fortsætter de med de gule og derefter de røde opgaver.
Hvordan gik det så?
Faktisk rigtig godt. Selvom der hverken blev løbet eller spillet bold, så var det som om de nye omgivelser og det faktum, at der var bevægelse undervejs, gav en ro til at løse opgaverne. Selvom vi var 30 i hallen, og der kørte musik i baggrunden, så var der faktisk rigtig stille. Og nok mere stille, end der ville have været i klasse lokalet.
Jeg har prøvet at lave samme øvelse tidligere med en anden klasse (ikke en idrætsklasse), og der kørte det slet ikke så godt som denne gang. Men vi ved jo, at klasser er forskellige!
Tips
  • Jeg satte en computer med Spotify til hallens musikanlæg og bad eleverne vælge musik. Det spillede så i baggrunden, mens øvelsen kørte.
  • Hvis hallen er booket i stort set alle moduler, så giv ikke op. I sommerhalvåret er de fleste klasser udenfor, så spørg dine idrætskolleger, om du kan være i hallen. Eller måske har I et fællesområde, en aula eller et andet åbent område, der kan bruges i stedet.
  • Hvis du synes nogle elever er for langsomme (eller du gerne bare vil have styr på tiden og progressionen), kan du sætte tid på hver runde. Så skal de altså gå videre til næste farve, selvom de ikke har lavet alle i den forrige farve.
Hvad synes du om indlægget?