I mandags faldt jeg lidt tilfældigt over et opslag i facebook-gruppen Gymnasielærer: ” Jeg havde en gang en elev, der….” hvor en matematiklærer efterspurgte nogle opgaver. Der kom hurtigt nogle interessante links og en enkelt spurgte, om der ikke var en facebookgruppe for matematiklærere (i gymnasiet). Det var der vist ikke – men det er der nu. Jeg oprettede straks en gruppe, som allerede i løbet af mandagen rundede 100 medlemmer.
I skrivende stund har gruppen 166 medlemmer, og der har allerede været godt gang i debatten. Jeg glæder mig til at følge aktiviteterne i gruppen og håber på, at aktiviteten og den gode stemning fra de første to døgn fortsætter.

Her er et par eksempler på indlæg i gruppen

  • En lærer slog et billede op fra et projekt om 3D-bogstaver og figurer. Flere efterspurgte projektbeskrivelsen, som nu er lagt på – i øvrigt sammen med flere andres beskrivelser.
  • En debat om blyant og papir – uundværligt? undervurderet?
    • Mit svar i den tråd er
      Både uundværligt og stærkt undervurderet. 

      Jeg har ofte skrevet “medbring papir, blyant og viskelæder” i lektien til timen – og alligevel har eleverne ikke taget det med. Resultat: Jeg har nu et penalhus med en masse (spidsede) blyanter liggende i min taske sammen med en stak papirer (fejlprint fra kopirummet). 

      I undervisningen bruger jeg som oftest papiret til at få eleverne til at lave beviser for hinanden. Og dér er konceptet som oftest “start med et blankt stykke papir”. Faktisk er det nogle gange bedst, at det er “mit” papir, de bruger, for dem, der sidder med notehæfter, har en tendens til at snyde og kigge i deres noter.

      Desuden bruger jeg 20-25% af den skriftlige elevtid til at stille opgaver uden hjælpemidler (hele sæt – ikke en del at et afleveringssæt). Disse afleveringer skal (naturligvis) skrives i hånden på papir og afleveres sådan (altså ingen elektronisk aflevering til denne type opgaver). Det er min erfaring, at overraskende mange trænger til at øve sig i at skrive i hånden – og lave en rimelig orden på papir.
  • Holdninger til CAS-værktøj
  • En afstemning om formuleringer: Hedder det “En plan i rummet” eller “Et plan i rummet”?
  • Et link til Steen Tofts forklaring på, hvorfor han er stoppet som EMU-redaktør.
  • Hvilken bog skal jeg vælge? 
Har vi (matematiklærerne) ikke haft debat før? Jo, på Skolekom er der en livlig debat, men for mange af os er problemet, at vi aldrig (eller meget sjældent) er på Skolekom. Det har dog sine fordele, fordi skolekom er et lukket forum for matematiklærere. Men facebook er langt nemmere at bruge, lettere tilgængeligt og mange er der allerede – måske endda fra mobiltelefonen. Nu må vi se, hvad der sker. Jeg tror debatten vil fortsætte begge steder.
Hvad synes du om indlægget?