Selvom jeg lige har fået fingrene i den vildeste guldgrube da jeg var på kursus i elevaktiverende undervisning, så måtte jeg aligevel finde på noget nyt, da jeg den anden dag skulle lære mine 1g’ere om enhedscirklen. Det blev til en stafet i flere omgange. Her er (i grove træk) timens forberedelser og forløb (inklusive nødvendige tiføjelser):
Lektie til eleverne: Medbring varmt tøj, vinkelmåler og passer.
Lærerens forberedelser:
- Lav kort med tallene -180, -175, …, 355, 360 (se mine, hvor der er 3×6 pr. A4-ark).
- Lav desuden 10-20 kort med hhv. sin og cos. Disse skal være trykt på en anden farve papir end tallene (er på sidste side på linket ovenfor).
- Laminer kortene, så du kan bruge dem igen (og igen).
Timens forløb
- Vi går uden for til et område, hvor der er mange fliser/asfalt.
- Jeg tegner med kridt en cirkel (ca. 1-2 meter i diameter) og derefter et koordinatsystem. Fortæller eleverne om enhedscirklen, retningspunkt og retningspunktets vinkel. Også negative vinkler omtales (kan evt. udskydes til efter Stafet 1)
- Eleverne inddeles i grupper á 4-5 personer.
- Lav en midtzone (grå) og bed hver gruppe om at tegne en enhedscirkel i ca. samme afstand fra midtzonen. Bed dem tegne koordinatsystemet, så y-aksen peger ind mod midtzonen.
- I midtzonen placeres kortene med tallene fra -180 til 360.
6 grupper og en midtzone. |
- Stafet 1:
- En løber til midten og trækker et kort med en vinkel.
- Eleven løber tilbage og placerer sig på det retningspunkt med den aktuelle vinkel.
- De andre fra gruppen skal gætte vinklen (gætter bare løs).
- Når vinklen er gættet beholder gruppen kortet (=1 point).
- Den næste løber til midten efter et vinkel-kort.
- Evt. stafet 1,5:
- Nu med negative vinkler – disse kort tilføjes bunken i midten)
- Teori
- Forklaring af sinus og cosinus
- Stafet 2: kortene med sin og cos tilføjes.
- Samme som stafet 1, men nu skal eleven trække 2 kort – et vinkelkort og et med sin eller cos.
- Når holdet har gættet vinklen skal eleven så markere sin eller cos ved at træde fra retningspunktet og vandret/lodret hen til y-aksen/x-aksen.
- Se her, hvordan det foregår:
- Teori:
- Om at vinkler med samme cos/sin-værdi – altså at sin(v)=sin(180-v) og cos(v)=cos(-v).
- Stafet 3:
- Som stafet 2, men når vinkel og sin/cos er gættet skal hele holdet finde den vinkel, der har samme sin/cos-værdi.
- Opgave:
- Alle holdene halveres og hver ny minigruppe tager et arbejdsark (se nedenfor).
-
- Hver minigruppe trækker et vinkelkort i bunken og skriver tallet i parentesen i kolonnen til venstre.
- Nu skal minigruppen forsøge at finde sinus til den vinkel ved at tegne og aflæse på deres enhedscirkel. De to minigrupper må deles om en enhedscirkel.
- Derefter trækker minigruppen endnu en vinkel og skriver den på næste linje på arbejdsarket og finder cosinus til den fundne vinkel.
- Sådan fortsætter minigrupperne til de har udfyldt de første to kolonner.
- Nu går minigruppen indenfor og tegner en enhedscirkel på et millimeterpapir.
- Derefter aflæser de sinus- og cosinusværdierne på enhedscirklen.
- Til sidst tjekker de deres aflæsninger med lommeregneren.
- …og sådan gik der (næsten) et modul (90 minutter).
Comments