Midtfyns Gymnasium har vi som et led i at omlægge det skriftlige arbejde indført såkaldte halve skrivedage. Her får eleverne tre timer til sammen med deres lærer at arbejde med et skriftligt produkt. Dagene er fordelt mellem fagene og i sidste uge stod den på matematik for min 2g (b-niveau). Tre timer er jo lige præcis den tid, de har til skriftlig eksamen med hjælpemidler, så det var oplagt at bruge tiden til et helt sæt. Jeg fik ideen, fordi jeg læste dette indlægJes Sixtus blog, hvor ideen er, at man arbejder sammen parvis om et sæt.

Derfor var opskriften for mine elever således:

  1. Læs den første opgave sammen 
  2. Diskuter, hvordan opgaven skal besvares 
  3. Gør det for de øvrige opgaver 
  4. Tag en opgave hver og besvar den 
  5. Ret hinandens besvarelser igennem 
  6. Snak jeres rettelser igennem 
  7. Ret besvarelsen til 
  8. Vis den til Sidsel 
  9. Fortsæt med endnu to opgaver

De fleste elever sad i det klasselokale, vi havde fået tildelt, men mange fandt et gruppelokale eller et andet sted på skolen, hvor de kunne arbejde.
Da jeg af erfaring ved, at jeg får svært ved at holde styr på alle, indførte jeg tvungen afrapportering hver halve time.

På tavlen i klasselokalet hang jeg en seddel pr. gruppe, og dér skulle grupperne krydse af hvor langt de var nået:

På den måde sikrede jeg mig at få en snak med alle undervejs, fordi de kom forbi mit bord.
Det hele gik så fint, at jeg stort set fik rettet alle besvarelser i løbet af de tre timer. Og eleverne var meget glad for at få feedback med det samme, så de kunne nå at rette deres besvarelser til.
Så nu satser jeg på, at de laver helt perfekte terminsprøvebesvarelser på fredag 🙂

Hvad synes du om indlægget?