Op til den skriftlig eksamen i matematik reklamerede den frivillige organisation Matematikcenter for matematik-caféer i landets fire største byer. Her kunne man møde op og få hjælp til at træne til den skriftlige matematikeksamen. Jeg skulle lige til at sende reklamen videre på min skoles facebook-side, da det slog mig, at vi da selv skulle lave en sådan café. Som sagt, så gjort. Jeg fik grønt lys fra ledelsen, spredte rygtet blandt mine matematikkolleger med eksamenshold og oprettede en begivenhed på Facebook. Jeg reklamerede to gange for begivenheden på skolens facebook-side og fortalte mit eget hold om det i timen.
Begivenheden fik hurtigt mange deltagere og eleverne inviterede deres klassekammerater. I alt nåede begivenheden ud til mere end 6.000 (!) Facebook-brugere.
På begivenhedens side på facebook postede jeg dagligt op til eksamen en opgave uden hjælpemidler (B-niveau) og senere på dagen en løsning. Disse opslag blev set af mange – og i løbet af ret kort tid.
Da vi nåede dagen, var der 82 tilmeldte (heraf var 3 lærere) og tallet passer vist meget godt – jeg talte selv meget løseligt til mere end 70 elever.
Jeg havde printet en masse gamle eksamenssæt – også det, der blev brugt til den første skriftlige eksamen (der er to datoer i matematik og alle vores elever skulle op på den sidste dato). Eleverne tog selv opgaver og løste dem på livet løs. Mine kolleger og jeg gik rundt og hjalp dem, der spurgte om hjælp. Det overraskende for mig var, at mange havde forberedt spørgsmål hjemmefra – fordi de allerede havde løst en masse opgaver inden. De opgaver, som de havde haft problemer med derhjemme, spurgte de så om fra starten.
Det var et rigtig godt arrangement, som jeg er helt sikker på, at vi vil lave igen næste år. Hermed er ideen givet videre 🙂
Rasmus KW
-Tak for ideen. Flere af mine elever har spurgt hvordan de skal træne/læse op til skriftlig eksamen. Ser ud til at dette kan være en populær form, som kan trække nogen med. Tror dog ikke jeg vil lave cafe for de 9 elever jeg har på kemi A-holdet.
PS. Kan du ikke skrive med en lidt mørkere farve(?). Mvh. Rasmus
sidsel
-Hej Rasmus
Jeg arbejder stadig på at finde et bedre layout. Så der kommer til at ske ændringer. Men tak for meldingen!
Sidsel
Rasmus KW
-PPS. Kom til at tænke på: Kan der ikke være et juridisk problem i at hjælpe eleverne ud over den normering som er afsat?
sidsel
-Vi har tjekket. Man må ikke lave decideret undervisning, men gerne “vedligehold”. Dette må gå ind under den sidste kategori. Der bliver jo netop ikke undervist – vi går kun rundt og hjælper dem, der spørger om hjælp. Ligesom det normalt sker i lektiecafeer.
Sidsel