Selvom det her er kapitel 2 i min Corona-dagbog, så starter den faktisk før kapitel 1, for jeg havde mit første virtuelle Corona-modul med mit 2g-hold allerede i mandags. Men her kommer et referat af ugens 3 moduler.
Mandag: Oplæg og opgaver
Jeg har overtaget klassen i dette skoleår og vi repeterer nu lidt vektorregning fra 1g og fylder på med resten af plangeometrien, hvor vi er i gang med linjer. Jeg synes selv at formen til dette modul er relativt kedelig, men det er ikke nødvendigvis det samme som dårlig.
Jeg bruger Mike Auerbachs gode noter Geometri i planen fra mathematicus.dk – og havde sakset definitioner og sætninger ind sammen med intro-teksten til udvalgte eksempler samt opgaver i holdets klassenotesbog. Herunder kan du se et eksempel med en sætning. Det der er “håndskrevet” er mine noter i modulet.
Så det der skete i modulet var:
- Jeg delte min skærm med klassenotesbogen
- Jeg gennemgik definitioner og sætninger og et eller to eksempler hvor jeg skrev med pen på min Lenovo Yoga (jeg har en ekstern skærm koblet til og jeg har mødet på den skærm).
- Eleverne regnede øvelser om det netop gennemgåede
Og sådan fortsatte jeg modulet igennem. Når eleverne regnede slukkede jeg for min mikrofon og med lidt forsinkelse regnede jeg opgaverne i OneNote. Hvis eleverne havde spørgsmål tændte de deres mikrofon og spurgte. Ofte var det konkret til noget af det, jeg havde skrevet i mine beregninger.
Halvvejs i modulet tændte en elev for sin mikrofon og spurgte (som han i øvrigt også ofte gør normalt), om det ikke var tid til vores normale gåtur, som vi plejer at tager i fællesskab cirka midtvejs i modul (vores er 95 minutter). Og det skulle vi da – og jeg vil prøve at huske midtvejs-motionen fremover. Men måske jeg skal finde på noget nyt som fælles pause-aktivitet.
Evaluering
Desværre glemte jeg at få evalueret modulet med eleverne, og jeg synes selv formen var lidt kedelig, men ikke nødvendigvis dårlig. Jeg ville ikke orke at køre den form flere moduler i træk.
Onsdag: ny teori og gruppearbejde
Jeg synes selv at formen sidst var kedelig, og jeg havde i en facebook-gruppe fået ideen til at organisere gruppearbejde i kanaler i teamet, så det skulle prøves af. Jeg fandt indhold til 4 stationer, som eleverne inddelt i 4 grupper skulle cirkulere blandt (20 minutter pr. station).
De fire stationer var:
- Station 1: Cirkler (Note to self: alt for ambitiøs):
- Video med introduktion til cirklens ligning
- Opgaver fra matx.dk med ovenstående
- Video med vejledning til hvordan man omskriver til cirklens ligning
- Opgaver til ovenstående
- Video med vejledning til hvordan man bestemmer skæringspunkter mellem cirkel og linje
- Opgaver til ovenstående
- Videoen Bestem tangent til cirkel i givet punkt
- Opgaver til ovenstående
- Station 2: Afstand fra punkt til linje
- Video med eksempel (ikke bevis)
- Opgaver (husker ikke kilde)
- Station 3: Parallelle og ortogonale vektorer
- Ortogonale/parallelle vektorer (andengradsligning)
Opgaverne her er på GeoGebra.org og er random-opgaver, så der kan hele tiden genereres nye
- Ortogonale/parallelle vektorer (andengradsligning)
- Station 4: Linjer
- Opgaver (husker ikke kilde)
På alle stationer var det et krav til første gruppe, at de skulle skrive facit til næste gruppe, og på station 3 skulle første gruppe desuden skrive hints og formelnumre til de næste grupper. Eleverne kunne tagge mig i kanalen for at kalde på hjælp.
Jeg skrev opgaverne til hver station i et opslag i kanalen. Herunder kan du se opslaget med opgaverne i station 3, hvor den første gruppes hints er skrevet som kommentarer,
Til sidst samledes vi igen i det oprindelige møde (i kanalen Generelt) og evaluerede efter sammen princip som den anden klasse – en konstruktiv kommentar pr. elev.
Elevernes evaluering:
Eleverne var glade for gruppearbejdet, men de synes, at der var for kort til ved hver station.
Min evaluering:
Jeg var vildt begejstret! Jeg fik brug at have opgaverne i OneNote, så dem kopierede jeg derover fordi jeg havde brug for at kunne skrive hjælp, når grupperne spurgte. Herunder kan du se nogle noter, jeg gjorde, da en gruppe på station 1 spurgte:
Og jeg tog det naturligvis til mig, at jeg havde været for ambitiøs med indholdet eller for nærig med tiden.
Fredag: Gruppearbejde igen
Jeg kunne godt se, at eleverne havde haft for lidt tid til opgaverne onsdag, så jeg lavede en afstemning med Polly som kan integreres i Teams. Eleverne fik følgende valgmuligheder:
Og resultatet blev at 90% sagde Samme opgaver som sidst og (nye) ekstra opgaver i samme emner. Og sådan blev det. Så jeg fandt lidt ekstra opgaver og tilføjede dem (i et nyt opslag) i kanalen og lod grupperne være de samme som sidst. Desuden huskede jeg at lægge 5 minutters pause ind efter de to første stations-skift.
Elevernes evaluering
Lige som sidst var den meget positiv, især for gruppearbejdet, men enkelte manglede gennemregnede eksempler.
Min evaluering
Det gik igen rigtig godt, men det er klart, at jeg må have flere gennemregnede eksempler – og måske i højere grad kigge uanmeldt forbi grupperne og se om de har brug for hjælp – de skal lige finde ud af at spørge om hjælp i den her form.
Den første uge
Jeg er virkelig glad efter den første uge – det har været hårdt, men også fedt sådan at blive kastet ud i virtuel undervisning. Og omstændighederne gør at man bare må prøve det af og det er eleverne helt med på, for det er jo også nyt for dem. Så jeg glæder mig til næste uge, hvor jeg også skal i gang med SRP-vejledning via Teams. I første omgang en workshop med 30+ elever.
Comments