Jeg har lavet mit første Escape Room til matematik-undervisningen – det tog lidt tid, men jeg synes konceptet er rigtig godt. Jeg fik ideen fra min kollega Eva Pors, som med succes havde lavet et escape room til engelsk-undervisningen, og jeg blev straks grebet af ideen. Jeg skylder også en tak til Josefine Eiby, som Eva fik inspirationen fra, fordi Josefine har lavet instruktionsvideoer for Alinea, hvor hun viser, hvordan man laver escape rooms i både OneNote og Google Forms (videoerne kræver login, men det lykkedes mig at komme ind med uni-login). Jeg har selv lavet denne vejledning til Google Forms og længere nede i dette indlæg kan du se vejledning til Escape Room med OneNote.

Jeg ideudviklede lidt på et koncept i matematik, og i mit første Escape Room er med basale færdigheder, så det kan bruges allerede i grundforløbet. Det er bygget op med 5 poster, hvor der ved hver er en række opgaver. Tanken er, at eleverne inddeles i grupper og så kan grupperne selv vælge om de løser opgaverne i fællesskab eller splitter sig op for at blive hurtigere færdige. Her vil de dygtige elever kunne nå flere opgaver end de langsomste, men alle på holdet bidrager til at få løst alle opgaverne på posten. For at danne koden, som giver adgang til næste post skal man løse alle opgaver. I min version dannes koderne fx af største resultat, så de er nødt til at regne alle opgaver for at kunne lave koden. Det kan også være nødvendigt at have to, der regner hver opgave, så resultatet kan dobbelttjekkes.

I min version er der 5 poster:

  1. Brøker: 24 brøker skal lægges i rækkefælge efter størrelse
  2. Brøkregning: 15 opgaver med brøkregning (fundet på s. 21 i dette dokument). Efterfølgende skal resultaterne lægges i rækkefølge til at danne koden.
  3. Procentregning: 24 opgaver om procentregning (jeg har valgt nogle af disse opgaver fra matx.dk). Efterfølgende skal resultaterne lægges i rækkefølge til at danne koden.
  4. Ligninger: 24 opgaver med ligninger (8 opgaver uden parenteser og 16 opgaver med parenteser fra matx.dk). Koden dannes ud fra løsningerne (fx største/mindste/ens)
  5. Lineær vækst: 12 opgaver, hvor man skal beregne forskrift ud fra to punkter (opgaver fra matx.dk). Koden dannes ud fra a og b-værdierne (største/mindste).

Alle opgaverne har fået et bogstav, som også bruges til koden, så det bliver for besværligt blot at gætte løsninger.

Jeg har lavet denne vejledning til Escape Room i OneNote, og her kan du også se hvordan mit første Escape Room ser ud. Er du på en IT Center Fyn-skole kan du se videoen på Stream, så du slipper for reklamer.

Opdatering: En præcisering om det tekniske:

  • Jeg opretter en ny OneNote-notesbog til hvert Escape Room. Jeg lægger det altså ikke i holdets klassenotesbog, for jeg vil gerne kunne bruge det på tværs af hold.
  • Jeg laver alle opgaverne færdig inden jeg sætter kode på. Koderne er altså det sidste, jeg sætter på. Det er nemlig ret træls at skulle taste koderne ind, mens man stadig er i redigeringsfasen
  • Jeg laver et Excel-ark med koderne, så jeg har dem ved hånden – dels hvis jeg selv har brug for at komme ind på siderne og dels til at kunne hjælpe eleverne (læs om det i erfaringerne herunder).
  • Jeg deler notesbogen med eleverne via et link. Linket kan ikke laves ved at højreklikke på side/sektion/notesbog og få et link, men skal oprettes som et delingslink. Det er vigtigt, at det er et visningslink og ikke et redigeringslink.
    • OneNote 2016: Tryk Filer->Del->Hent et delingslink->Opret et visningslink. Med det link kan eleverne få adgang.
    • OneNote app:
      • Tryk på delingsknappen øverst til højre.
      • Vælg Alle med linket
      • Kopier linket.
  • Koden låser kun notesbogen op på den enkelte computer. Derfor har det ingen betydning for de andre grupper, når en gruppe låser næste sektion op.

Hvad synes du om indlægget?