I ugen op til påske skulle jeg have udeskole, og jeg besluttede mig for at udtænke en analog version af det populære spil Among us, som er en blanding af fangeleg og Morder.

Among us

Konceptet er at deltagerne enten er Crew Mate eller Imposter. Opgaven for Imposterne er at dræbe alle Crew Mates uden at blive opdaget. Crew mates får en række tasks, og det er deres opgave at fuldføre dem inden de bliver dræbt og inden tiden går. Eller de kan afsløre Imposterne og stemme dem ud ved et møde.

Jeg fandt inspiration og tasks hos Morten Thomsen på hans side mt91.dk, hvor der ligger både regler og fine illustrationer til tasks. Jeg besluttede mig for at lave en mere avanceret version, men brugte de 20 tasks med idrætsøvelser fra mt91.dk. Morten har givet tilladelse til at jeg deler mit materiale med hans illustrationer, og dem kan du se link til nederst i indlægget.

Selve spillet

De 20 ark til task-stationer hænges op over et større område (få eleverne til at gøre det). Det er vigtigt, at man ikke kan have overblik over hele området, for det skal være muligt for Imposters at dræbe uden at blive set. Derudover skal der være et hovedkontor, hvor Game Master (læreren) er placeret og hvor man samles, når der indkaldes til møde.

Hver deltager udstyres med et deltagerkort, hvor de kan se deres rolle (Crew Mate/Imposter):

  • På Crew Mates kort står der numre på 8 tasks, som de skal udføre.
    Vi nedjusterede, så de kun skulle lave 5 af deres tasks, men det kan man selv vurdere.
  • På Imposternes kort står hvem de andre Imposters er (så de kan arbejde sammen).

Derefter sættes spillet i gang og Crew Mates går nu rundt for at finde de tasks, der står på deres kort. Når de finder en task, scanner de QR-koden indtaster indgangskode (står på deres kort) og kan nu se opgaven. Der er indgangskode på, så Imposters ikke kan se tasks.

Imposters skal – uden at blive opdaget – forsøge at dræbe Crew Mates. Man dræber ved at give et forsigtigt håndkantslag. Når en Crew Mate dør ligger man sig lydløst ned og tæller til 30. Derefter går man til hovedkvarteret og melder at man er død. Man tager en overtrækstrøje på, der markerer at man nu er spøgelse og man fortsætter med at lave tasks. Spøgelser må ikke tale med levende – kun andre spøgelser. De må ikke på nogen måde hjælpe med at afsløre Imposters.

Alle deltagere undtagen spøgelser kan kalde til møde. Spøgelserne må ikke være med til møde, men fortsætter med at lave tasks. Det gøres ved at gå til hovedkvarteret og alarmere alle deltagere. Jeg havde en fløjte, som jeg fløjtede i, når nogen kaldte til møde, men man kan også have en klokke eller båthorn, så eleverne selv kan alarmere.

  • Mødet varer 1 minut fra der indkaldes og her har deltagerne mulighed for at stemme på en, de tror er Imposter.
  • Jeg tegnede tre cirkler på jorden med tre forskellige farver kridt og de tre første navne, der blev nævnt fik hver sin cirkel og derefter skal deltagerne stille sig ved den persons cirkel, som de vil stemme på.
  • Dem der har nævnt navne begrunder hvorfor (fx Jeg så at Morten dræbte Anna ovre bag ved busken). Den med flest stemmer ryger ud – uanset om denne var Imposter eller ej.
  • Møderne er Crew Mates mulighed for at få elimineret Imposters.

Forberedelse

  • Jeg printede og laminerede deltagerkort til Crew Mates og Imposters.
    • Jeg printede 4 pr. side, men måske kan det gå med 8 pr. side, så kortene bliver mindre og mere handy.
  • Jeg printede og laminerede kort med QR-koder til hver task.
    • Nu hvor jeg har lamineret kan det bruges igen og igen – yay!
  • Jeg fandt Post it-blokke i forskellige farver.
    Forberedelse til første runde:
    • Sæt en post it (i samme farve) på hvert Crew Mate-kort
    • Sæt 2 post its (i samme farve som Crew Mates) på hvert Imposter-kort, og skriv på det bagerste navne på alle Imposters i første runde. Der skal være 1 Imposter for hver 4-5 Crew Mate, men juster antallet efter behov.
    • I næste runde bruges en ny farve post it.
  • Jeg fandt rekvisitter til de tasks, der har brug for det.
    • Måtter til 7 tasks (kan undværes hvis underlaget er blødt).
      Det er task #02 #07 #09 #11 #12 #17 #20
    • Bænke til task #04 og #06 (det havde vi heldigvis i området)
    • Et sted med en væg til task #13.
    • Et sted med noget at hænge i til task #15.
  • Derudover har man brug for
    • overtrækstrøjer
    • fløjte eller andet, der kan larme når der kaldes til møde
    • farvet kridt
    • stopure
      • samlet tid
      • 1 minut til møder
  • Tegn tre stemmecirkler op med farvet kridt
  • Medbring gerne en stor tavle til meddelelser
  • Lektie til eleverne:
    Medbring…
    • …opladet mobil, der kan scanne QR-koder
    • …noget at skrive med

I gang med spillet

  • Task-sedler skal hænges op – lad eleverne stå for at gøre det. Husk at enkelte tasks kræver rekvisitter.
  • Eleverne skal instrueres i reglerne og have udleveret hver et kort med rolle (Imposter/Crew Mate)
  • Læreren sætter spillet i gang og starter tiden (15-20 minutter)
  • Læreren holder øje med
    • at døde kommer og henter overtrækstrøjer
    • om der indkaldes til møde, starter tiden og hjælper med afstemning
    • holder styr på den samlede tid

Hvordan gik det?

Eleverne synes det var sjovt, og de var godt aktiveret.
Der var en del forberedelse første gang (printe, laminere og klippe), men nu har jeg materialet og kan nemt bruge det en anden gang.

Hent filer

Hvad synes du om indlægget?