Vi har arbejdet med harmoniske svingninger i min 2g (A-niveau), og som træning i at få styr på konstanternes betydning i formel (127) f(t)=A·sin(ω·t+φ)+d, så ville jeg gerne have en masse forskellige grafer. Derfor gik jeg i sving med at lave et GeoGebra-ark til formålet, hvor konstanterne skifter når konstruktionen opdateres. Desuden lykkedes det mig at få justeret akserne samtidig, så det var hurtigt at generere en ny funktion og kopiere billedet. Med Windows udklipsholderen (se den ved at trykke Windows V) kunne jeg derefter indsætte de kopierede grafer i Word.
Jeg har i alt samlet 32 grafer i et dokument med 4 på hver side (A4), hvor jeg tilføjede et nummer ved hver. Dokumentet blev derefter printet, lamineret og skåret over, så jeg havde en graf på et lamineret papir i ca. A6-størrelse.
I modulet blev eleverne inddelt i par, og herefter tog hvert par en opgave fra bunken med “Nye opgaver“. Når den var løst skulle de skrive facit på en stor whiteboard-tavle, hvor jeg havde gjort plads til alle 32 funktioner. Når de var færdige med en opgave, skulle de lægge den i “Løst 1 gang“-bunken. Når alle opgaver var løst 1 gang skulle de løses af endnu en gruppe, så facit blev tjekket. Opgaven var derefter for klassen at de tilsammen skulle løse alle opgaver 2 gange. Fik gruppe 2 ikke det samme som den første gruppe skulle opgaven regnes af en tredje gruppe.
Jeg bad “kun” eleverne om at finde A, ω og d – dvs. ikke φ. Det kan man selv vurdere om man vil lade dem gøre. Som du måske kan se i GeoGebra-arket er både ω og φ brøker med π.
Jeg har lavet denne online-version af GeoGebra-arket, hvor man kan se facit. Den er fin til repetition, men i undervisningen foretrækker jeg den analoge version.
Comments