I sidste uge skrev jeg om et analogt Escape room med differentialligninger, og jeg kopierede efterfølgende konceptet og brugte det til mine 2g-klasser (STX B) som opgavetræning med andengradspolynomier.
Igen blev Erik Knudsens opgaveside min redning, og jeg lavede disse 6 dele (nummeret henviser til Erik Knudsens opgavenumre):
- Andengradsligninger (22.4 og 22.5), 10 opgaver (5 af hver)
- Fortegn for a, b, c og d (22.8), 10 opgaver
- Toppunkt (22.12) 10 opgaver
- Bestem c, så der er én rod (22.3), 10 opgaver
- Omskriv forskrift (22.15), 6 opgaver
- Løs 3. gradsligning
Jeg havde lavet følgende opbygning af koder til delene:
- Summen af mindste rod gange 2 plus største rod
- PN0-kode i rækkefølge (er a>0, b<0, c<0 og d=0 er koden PNN0 for den opgave, dvs. koden er 40 tegn lang)
- Summen af koordinaterne
- Summen af c-værdierne
- Sum af a, b og c
- Summen af mindste rod gange 2 plus største rod
Koderne var en anelse for ambitiøst til mine fagligt svage elever, så der gik meget lang tid med del 1, fordi de lavede regnefejl og dermed var koden forkert, men de vidste ikke, hvilken opgave, der gjorde at koden blev forkert. Da jeg kørte de med parallelklassen tjekkede jeg blot facit (man kan eventuelt nøjes med et begrænset antal gang pr. gruppe pr. del), så de ikke brugte unødigt lang tid på især del 1. I del 2 var der primært tale om fortegnsfejl, men det gjorde jo stadig koden forkert.
Jeg havde medbragt et pengeskab med kode (og præmie indeni), og havde derfor forberedt mulighed for at del 3-6 kunne afsluttes med en 4-cifret kode, der kunne åbne pengeskabet. Så måtte jeg undervejs vurdere, hvor langt grupperne nåede i forhold til hvilken del, der skulle være den afsluttende, så (mindst) en gruppe (akkurat) kunne nå i mål.
Jeg lavede følgende oplæg til pengeskabs-koderne:
- Kode del 3 |XS||S||L||XL|
- Kode del 4 |min||max|
- Kode del 5 |min||max|
- Kode del 6 |XS||S||L||XL|
Du kan hente opgaverne og facit i dette dokument, og du kan sende mig en mail, hvis du har brug for mine koder.
Comments