Mine elever har svært ved at lave en god besvarelse af en monotoniforholds-opgave og det er især den forklarende tekst, det kniber med.

Derfor lavede jeg en skabelon, hvor der kun er indsat CAS-elementerne (her fra WordMat og GeoGebra) og så skal eleverne skrive forklarende tekst.

Jeg havde lavet følgende oplæg til eleverne hvor jeg forklarede hvor der skal være passende forklaringer (blå) og (del)konklusioner (grøn) omkring definitioner, CAS-beregninger og grafer.

Mit oplæg til gruppearbejdet

Første runde foregik efter principperne i Det tænkende klasserum, så eleverne var inddelt i grupper (3 personer), hvor de i fællesskab skulle lave passende forklarende tekst og (del)konklusioner.

Resultatet af en af gruppernes arbejde ved tavlen

Derefter fik eleverne hver især udleveret skabelonen på papir og skulle så skrive den forklarende tekst på papiret.

Papiret lægges i deres DP2-mappe, hvor de forhåbentlig finder den frem til de kommende afleveringer og (ikke mindst) den skriftlige eksamen i maj måned.

Se skabelonen herunder:

Hvad synes du om indlægget?