Jeg har i flere indlæg skrevet om digital dannelse, og efter et oplæg af Dorte Ågård ved GL’s jubilæumskonference sidste år, fik jeg ideen til mine klasserumsregler (og jeg læste her om en der har gjort noget lignende). Desværre har jeg ikke nået at implementere dem, da jeg har været på barsel i dette skoleår, og jeg er af den overbevisning, at disse regler må indføres fra starten af et skoleår.
Og allerhelst som regler, der gælder i ALLE timer med ALLE lærere. Det sidste vil jeg arbejde for på min skole.
Nå, men hvad er så reglerne? Nogle af dem handler om helt basale (men desværre ikke opfyldte) krav om at medbringe blyant og papir, som jeg faktisk tit bruger i mine timer. Så er der noget om afviklingen af timen, fordi eleverne har det med at få en alt for laissez faire tilgang til det med at forlade timen i tide og utide. Fx for at fylde en vanddunk. Og nej, jeg er ikke hysterisk. Men jeg har lært, at det er godt at være streng til at starte med og så kan man altid slække lidt på det med tiden. Det er straks værre den anden vej.
Men her vil jeg “nøjes” med at se på de regler, der handler om computer og mobiltelefoner.
HEr starter vi:
Udgangspunktet er denne regel:
adskil privat og skolE
Når eleverne bruger deres computer privat (fx i pauserne) har de en privat dagsorden. Når timen så starter får de også en faglig dagsorden. De to skal ikke blandes. Og i timerne skal der ikke være en privat dagsorden. Derfor denne regel:
Den er svær at håndhæve (læs: overvåge), men først og fremmest kræver den, at vi hjælper eleverne til en god arbejdsrutine. Det betyder, at de vælger én browser til privat og én browser til skolearbejde. Eller to profiler i Chrome-browseren (det kan du læse om her). Så når eleverne hyler op om, at de lige er midt i noget privat og ikke vil lukke siderne, så kan de lukke hele den private browser (hvor de naturligvis har sat den til at åbne med de senest åbnede vinduer (se fx Firefox’ her). Så det skal være en del at IT-introduktionen at eleverne skal vælge (og installere) privat-browser og skole-browser. Måske også for lærerne?
Af samme årsag vil jeg fremover begrænse brugen af en facebook-gruppe med min klasse til kun bruge den til kommunikation uden for timerne. Altså “bare” praktisk information. For på facebook er det for svært at adskille den private og den faglige dagsorden.
dE særlige fag
Og så er jeg idrætslærer, og derfor kommer disse særregler lige:
GruppearbejdE
Og lige en påmindelse til gruppearbejdet:
Er der undtagelser?
Ja, selvfølgelig. Det her er grundreglerne. Der kan altid dispenseres fra dem.
Er der mere?
Jeg har (lidt) flere regler i den fulde version, som du kan læse her.
Comments