Påsken sluttede og en ny uge gik uden at jeg fik skrevet dagbog. Men nu er jeg endelig kommet til tasterne. Altså jeg har jo været ved tasterne i den seneste uge, men desværre ikke blog-tasterne. I dette indlæg vil jeg især beskrive nogle af de udfordringer, som jeg får mange henvendelser på i kraft af mit bijob som IT-pædagogisk konsulent hos IT Center Fyn, hvor jeg især i denne tid har travl med at hjælpe skolerne med at få styr på den virtuelle undervisning. Før påske holdt jeg tre Teams-webinarer og en Q&A-session og i sidste uge endnu to Teams-webinarer. Det er – om muligt – endnu mere mærkeligt ikke at kunne se sit “publikum”, når det er folk, jeg ikke kender, der sidder og ser med.

Undervisningen

På begge mine (matematik)hold har eleverne arbejdet i grupper med et forberedelsesmateriale, og min rolle har derfor været som vejleder. På 3g-holdet var jeg udfordret af en deadline i form af en terminsprøve i mandags, og derfor skulle vi have afviklet fire moduler i sidste uge. Løsningen blev forskudte moduler og grupper lavet på baggrund af valghold, men det betød, at jeg skulle være klar til vejledning på mange flere tidspunkter.

Alle grupperne har fået hver en kanal og de har alle holdt deres møder der, dog brugte en enkelt gruppe chatten i stedet. Det har fungeret upåklageligt, og eleverne taggede mig, når de havde brug for hjælp. Desuden har flere af dem delt deres arbejde (i form af filer) i gruppens kanal.

Vi afsluttede ugen med en Q&A om terminsprøven søndag aften. Jeg lavede et opslag klokken 12 og spurgte eleverne til behovet. Mindre end to timer senere havde over halvdelen tilkendegivet at de gerne ville være med, så da klokken blev 21 gik jeg ind til min nyindrettede hjemmearbejdsplads i spisekammeret (se billedet), hvor jeg mødtes med eleverne i et møde i Teams. Det sene tidspunkt var mit valg – jeg skulle lige have puttet ungerne først.

Det fungerede virkelig godt, og netop det faktum at vi kunne afholde mødet meget tæt på terminsprøven (faktisk præcis 12 timer før) gjorde at elevernes spørgelyst var markant større end ellers. Det tror jeg, at jeg vil gøre igen – også efter Corona.

Så min egen undervisning kører – og nu har jeg så samlet nogle tips til Teams.

Alle mine kyllinger kom hjem!

Fans af Zoom er begejstrede for mulighederne for at lave grupper (breakout-rooms) og hurtigt kalde folk tilbage til hoved-mødet. I starten var jeg også, men jeg kan nu se fordelene ved at arbejde i kanaler fordi der her er mulighed for at dele filer som er til at finde igen bagefter og som jeg som lærer også kan se. Jeg kunne dog godt bruge “Kom tilbage”-funktionen, selvom man selvfølgelig kan tagge hele teamet. Heldigvis fik jeg et tip fra Thor Langgard fra Kolding Gymnasium, der i denne video viser, hvordan man hurtigt kan sende en besked ud til alle kanaler i en gruppe.

Samarbejde om filer

Jeg skrev det også sidst, men jeg bliver mere og mere begejstret for muligheden for at dele og samarbejde om filer. Og især det faktum, at filerne automatisk gemmes, så de kan findes igen. Man skal dog være opmærksom på, hvem der har rettighed til at redigere de uploadede filer. Som udgangspunkt har eleverne skriverettighed til filer i kanalerne, men lægger man det i mappen Klassematerialerhar kun læreren skriverettighed. Hvis man hellere vil have en anden mappestruktur, så kan man sagtens selv styre, hvilke filer og mapper eleverne har skriveadgang i – det kan du se Thor Langgard forklare her.

Smidt ud eller mutet?

Jeg har hørt fra flere lærere, at de har problemer med at elever smider andre elever (eller læreren!) ud af mødet eller muter dem. Løsningen kræver at man ændrer rettigheder for deltagerne og det betyder (desværre) at man samtidig fratager dem mulighed for at dele deres skærm (præsentere). Man kan dog sagtens ændre det efterfølgende for den enkelte elev. Du kan se, hvordan man ændrer indstillingerne i denne Sway eller se på billederne herunder (bemærk at mødeindstillingerne åbner i browser (billede 2):

Hvad synes du om indlægget?