Denne uges dagbog bliver ikke så grundig, men er et sammendrag af relevante elementer fra denne uge. Der er både erfaringer fra den virtuelle undervisning og nye erfaringer med at skulle undervise 3g’ere på skolen med de retningslinjer, der nu er.

Lavpraktiske Ting, der kan lade sig gøre virtuelT

Min 2g skal fortsat undervises virtuelt, og i fredagens modul skulle vi samle op på de sidste fire modulers gruppearbejde. Derfor skulle eleverne i matrixgrupper arbejde med at få et mere generelt overblik over indholdet i de opgaver, de har regnet i de sidste fire moduler. Eleverne blev inddelt i 3-mands-grupper og hver tildelt en rolle. Det gik ikke op, så to grupper var med 4 personer. Første udfordring kom efter få minutter, da en gruppe taggede mig og skrev, at de manglede en deltager. Jeg taggede i mit svar en person fra en af grupperne med 4 og han reagerede straks og skiftede gruppe. Dét var hurtigt og effektivt.

Cirka halvvejs i modulet beder jeg eleverne rejse sig og gå en tur – det gør jeg også normalt, og så går vi sammen en tur rundt på skolen og får rørt benene – og eleverne efterspørger det også nu. Jeg bruger det trick, jeg omtalte i sidste indlæg, hvor jeg skriver et opslag til flere kanaler.

Sidst i modulet skulle vi mødes og samle op. Jeg fastsatte ikke et tidspunkt, de skulle være tilbage fordi jeg først ville se, hvordan det skred fremad, men undervejs i modulet skrev jeg en kommentar med mødetidspunkt i mødets chat og taggede hele holdet. Ved nærmere eftertanke tror jeg, det er rigeligt blot at tagge teamet. Så måske er det slet ikke nødvendigt at skrive ud i alle kanaler, som jeg gjorde ved pause-gåturen. I hvert fald ikke i min meget velfungerende 2g-klasse.

Tilbage på skolen

Mine 3g’ere er tilbage på skolen, og det giver visse udfordringer fordi de ikke kan være i et enkelt lokale. Mine kolleger finder kreative løsninger – også fordi der sidder elever i risikogruppen, som derfor skal følge med hjemmefra. En af de mulige løsninger er at streame undervisningen (hos os via Teams). Enten ved at dele skærmen fra lokalet (vi har SmartBoard/touchskærme i alle lokaler) eller ved at filme læreren foran tavlen med mobiltelefon og streame det (i Teams-møde). Til det formål har vi indkøbt en stak billige trådløse (bluetooth) headset, så lærerne har en mikrofon på sig selvom de står ved tavlen. Vi har købt headset hos av-cables.dk til cirka 100 kroner, som indtil videre fungerer fint og de leverer lynhurtigt (ofte næste dag). Vi købte først en model, der skal sidde i øregangen, men købte i anden runde denne model, som lærerne ser ud til at foretrække (serviceinfo: Jeg er ikke sponsoreret af av-cables, men blot tilfreds med produktet og leveringstid).

Jeg har lavet denne videovejledning til mine kolleger, hvor jeg viser, hvordan de kobler (parrer) bluetooth headset med deres PC.

Hvad synes du om indlægget?