Jeg har tidligere skrevet om konceptet terning-skattejagt, og det fungerede så godt, at jeg besluttede at lave en ny version til træning af delprøve 1-opgaver om vektorfunktioner. Igen var det Erik Woodward Knudsens opgave-side, der blev brugt til at lave opgaver og facit, så forberedelsestiden kunne minimeres til valg af opgavetyper. Find link til opgaver og svarark nederst i indlægget.

Konceptet er kort fortalt:

  • 50 poster (hver med en matematikopgave) hænges op i et mindre område (og de skal endelig ikke hænge i nummer-rækkefælge).
  • Eleverne skal nu i hold (2-3 personer) forsøge at komme først til post nummer 50.
  • Hvert hold starter med at slå med en terning og øjnene bestemmer, hvilken post holdet skal finde.
  • Når holdet har fundet deres post skal de løse opgaven og gå til gamemasteren med deres svar.
  • Holdet slår nu igen med terningen og svarede de korrekt lægges øjnene til det forrige postnummer, mens det trækkes fra, hvis de svarede forkert.
  • Man skal løse opgave 50 korrekt for at være i mål (er man fx ved post 47 og slår 5 så går man til post 50).

Lærerens forberedelser

  • Lav og print 50 opgaver og en tilhørende facitliste
  • Print et oversigtsark så du kan holde øje med holdenes svar og hvor langt de er nået (du kan bruge mit)
  • Find noget opgaverne kan hænges op med (tape, snor, elefantsnot, …)
  • Inddel eleverne i grupper.
  • Find eventuelt en præmie til gruppen, der kommer først i mål

I modulet

  • Giv eleverne hver 2-3 opgaver og bed dem hænge dem op i et afgrænset område. Denne gang var vi indendørs (december), mens vi var udendørs sidst (august). Det er dog rart, hvis der er borde, hvor eleverne kan løse opgaven.
  • Find et centralt sted, hvor du kan have base.
  • Fortæl reglerne til eleverne.
  • Start skattejagten og noter gruppernes første slag på oversigtsarket.
  • Når en gruppe har løst en opgave tjekker du facitlisten og noterer på oversigtsarket om holdet svarede korrekt, deres næste slag med terningen og deres næste postnummer.

Hvordan gik det?

Fremragende. En enkelt gruppe blev færdig med ca. et kvarter tilbage, og så satte jeg dem til at være game-mastere. En rolle, de to meget seriøst. Opgave 50 er i øvrigt klart den sværeste, så den havde de brugt lang tid ved.

Min kollega delte sin elever i niveaudelte grupper og kompenserede ved en gang imellem at lade de svageste grupper slå med en 10-sidet terning og de bedste med en 4-sidet. Det vil jeg overveje at gøre næste gang.

Materialer

Du er velkommen til at bruge opgaverne, som du kan hente herunder. Husk at indberette til Copydan, hvis du er på en indberetningsskole.

Hvad synes du om indlægget?