Jeg har stjålet denne ide fra en fest, hvor spørgsmålene handlede om festdeltagerne, men konceptet holder også til undervisning – i hvert fald, da jeg prøvede det af med min 3g-klasse, som repetition i det første modul efter sommerferien.

Konceptet er kort fortalt:

  • 50 poster (hver med en matematikopgave) hænges op i et mindre område (og de skal endelig ikke hænge i nummer-rækkefælge).
  • Eleverne skal nu i hold (2-3 personer) forsøge at komme først til post nummer 50.
  • Hvert hold starter med at slå med en terning og øjnene bestemmer hvilken post holdet skal finde
  • Når holdet har fundet deres post skal de løse opgaven og gå til gamemasteren med deres svar
  • Holdet slår nu igen med terningen og svarede de korrekt lægges øjnene til det forrige postnummer, mens det trækkes fra, hvis de svarede forkert.

Lærerens forberedelser

  • Lav og print 50 opgaver og en tilhørende facitliste
  • Print et oversigtsark så du kan holde øje med holdenes svar og hvor langt de er nået (du kan bruge mit)
  • Find noget opgaverne kan hænges op med (tape, snor, elefantsnot, …)
  • Inddel eleverne i grupper

I modulet

  • Giv eleverne hver 2-3 opgaver og bed dem hænge dem op i et afgrænset område. Vi var ude, da vejret var godt, men det kan helt sikkert også fungere indendørs.
  • Find et centralt sted, hvor du kan have base
  • Fortæl reglerne til eleverne
  • Start skattejagten og noter gruppernes første slag på oversigtsarket
  • Når en gruppe har løst en opgave tjekker du facitlisten og noterer på oversigtsarket om holdet svarede korrekt, deres næste slag med terningen og deres næste postnummer.

Hvordan gik det?

Det korte svar er godt. Eleverne arbejdede flittigt med opgaverne, var frustreret over at det var svært at finde den rigtige post og var nervøse for at slå med terningen. Det tog et modul (95 minutter), men man kan justere antallet af poster i forhold til opgavernes sværhedsgrad og længde.

Indhold

Det kan virke omfattende at finde på 50 opgaver og finde facit, men Erik W. Knudsen har lavet en god hjemmeside til at generere opgaver og tilhørende facitliste. Her kan du nemt vælge emner og antal opgaver, og jeg har lavet denne samling med 50 opgaver til A-niveau. Og til at holde styr på grupperne lan du bruge mit oversigtsark.

Hvad synes du om indlægget?