Det er ret præcist et år siden, jeg første gang prøvede terning-skattejagt med mine elever, og igen i år har jeg brugt det som repetition i skoleårets første modul. I år var det med mine 2 2g-klasser (A- og B-niveau), og det fungerer stadig godt. Du kan læse mere om hvordan afviklingen foregår i det oprindelige indlæg.

Jeg havde på Erik Knudsens opgaveside lavet 6 opgaver af hver af disse typer

  • Løs ligning (med parenteser)
  • Forskrift for lineær funktion gennem to punkter
  • Beregn f(k) og løs f(x)=p for lineær funktion
  • Løs andengradsligning
  • Bestem fordoblingskonstant ud fra graf
  • Forbindelsesvektorer
  • Bestem t så to vektorer er ortogonale
  • Bestem areal udspændt af vektorer
  • Bestem t så to vektorer er parallelle
  • Reducer (kun 3)
  • 2 ligninger med 2 ubekendte (kun 3)

Der var altså 60 opgaver i alt og det viste sig at være mere end rigeligt – især for klassen med B-niveau. Men det var god repetition, og eleverne hyggede sig med at regne opgaverne.

Du kan finde mine 60 opgaver og facitliste i dette dokument.

Hvad synes du om indlægget?