Som supplement til artiklen har de lavet et google-websted med tips og instruktionsvideoer til facebook, twitter, blogs og wikis. Selvom man ikke lige er dansklærer kan man sagtens finde inspiration her, og ikke mindst finde hjælp i instruktionsvideoerne.
Jeg bruger selv facebook i undervisningen og til kommunikation med mine elever. Desuden har jeg eksperimenteret med google-websted til materialer og interaktive opgaver.
Hvorfor?
Fordi facebook er uhyre effektivt som kommunikationsværktøj, da eleverne (og jeg) er på meget ofte. Skoleportaler som Lectio og Ludus bliver slet ikke besøgt så tit. Websteder Du kan nemt lave dit eget websted (eller wiki) til undervisningsmateriale – fx interaktive som links, apps eller videoer.
Hvem?
Eleverne og evt. kolleger der har interesse i at se, hvad der sker.
Hvad?
- Information til undervisningen, fx links til opgaver.
- Dialog om afleveringer – både elever og lærer byder ind med spørgsmål og svar. Se eksempel herunder:
Hvordan?
Jeg opretter en gruppe til hvert af mine hold (fx 1b matematik). For at oprette en gruppe skal man tilføje mindst et medlem blandt sine venner, så jeg tilføjer typisk en kollega, som jeg så fjerner igen, når eleverne er blevet medlem. Jeg laver gruppen lukket, så jeg kan styre, hvem der er med. Eleverne kan enten søge efter gruppens navn eller få det direkte link til gruppens side og anmode om medlemsskab.
Du kan her se en instruktionsvideo til, hvordan du opretter en facebookgruppe (Eva Pors har lavet den):
Websteder
- God til at samle information(er) om en opgave.
- Let at give eleverne links til opgaver, tekster, artikler mm.
- Mulighed for at indlejre videoer (som jeg fx har gjort med instruktionsvideoen herover).
- Nemt at ændre
Fx - Tilføje eller fjerne links
- Ændre elevgrupper (når du finder ud af, at nogen er fraværende)
- Datoer, tider, afleveringsfrister…
- Overblik over et forløb og lektionernes indhold (fx for vikarer eller dem, der har været fraværende)
- Inspiration til kolleger
Hvordan?
Jeg har brugt Google websteder, som er relativt nemt at gå til, og desuden giver mulighed for at begrænse adgangen til sitet for specifikke brugere samt at dele redigeringsrettighederne.
Mine eksempler
Mine eksempler har været forsøg, og skal derfor ikke ses som hverken eksemplariske eller specielt fremragende. Se på dem med kritiske øjne – og bliv inspireret, hvis du kan.
Ingen af mine websteder er brugt til mere end et eller to forløb, og er altså ikke blevet et gennemgående websted for undervisningen. Det har jeg nu ikke oplevet som et problem – webstedet kan fint drages ind, når det er passende og hvile i andre forløb.
Eleverne kan senere finde linkene i Fronter, så eleverne kan finde dem der, hvis de har brug for at finde dem igen.
- Procentregning: Forløb med 1g C-niveau matematik. Brugt til interaktive opgaver.
- Træningsprojekt: Obligatorisk forløb med 3g C-niveau idræt. Brugt til informationer om opgaven, opdatering af tidsplan (pga. aflysninger) samt relevante links.
Comments