For et par dage siden kom det frem, at en 3g’er på Solrød Gymnasium havde fået kendskab til sin lærers kodeord og ændret sin og sine klassekammeraters danskkarakter. Det bør minde os om, at vi skal være opmærksomme på vores IT-sikkerhed. Tænk på, hvor meget eleverne kan, hvis de lurer vores kodeord.
“Ifølge eleven var lærerens password til skolen IT-system blevet spredt blandt klassens elever, efter at læreren var kommet til at røbe det i forbindelse med en emneopgave.”
Moralen må være: Skift kodeord, hvis du har den mindste mistanke om, at nogen har luret den.
Et par tips til det gode kodeord er:
- Vælg et godt kodeord, der indeholder mindst 8 tegn, store og små bogstaver samt tal (en del af vores administrative systemer stiller allerede disse krav).
- Vær kreativ. Kombiner dig til et godt password.
Vælg fx en sætning, du kan huske og brug første bogstav i hvert ord. Fx 1fihebe10pt (1 fugl i hånden er bedre end 10 på taget). Her mangler kun kravet om store bogstaver, men det kan hurtigt løses. - At bruge ægtefællens eller børnenes navn eller fødselsdatoer er IKKE et sikkert kodeord (i mange tilfælde kan den slags findes på nettet). Men i teorien kan en kombination af (dele af) navne og fødselsdage være ok, da det så bliver tilsvarende svært at gætte. Og gå eventuelt et skridt længere væk i relationerne (oldemødre, naboer, …).
- Skriv IKKE kodeordet ned. Og hvis det er nødvendigt, så gør det et sted, hvor det ikke er tydeligt, at det er et password (fx. på en indkøbsliste eller lignende).
Gode links til det gode kodeord:
- http://www.kor.dk/tips/tekst/password.htm
- http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-41273242%3As%C3%A5dan-sikrer-du-dig-et-godt-password.html?rss
- http://www.comon.dk/art/147908/saadan-vaelger-du-et-godt-password
- http://www.nettips.dk/index.php/Sikkerhed/et-godt-password.html
Personfølsomme oplysninger
Samtidig skal du tænke over, at du har en del personfølsomme oplysninger liggende, som ikke må komme i de forkerte hænder. Bo Møller har skrevet et blog-indlæg om dette emne, som jeg vil anbefale jer at læse. Selvom kryptering i manges ører lyder som noget, der kræver stor datalogisk indsigt, så behøver det ikke være så svært. Helt lavpraktisk er der nogle ting, du bør være opmærksom på til daglig:
- Hav et USB-stik kun til undervisningsmaterialer til brug i klasselokalet og husk, at der IKKE må ligge følsomme filer på den. Når du går til pause, sidder USB’en ofte stadig i computeren, og en kvik elev kan hurtigt lave ballade. Derfor bør du også have backup af alle filerne på USB’en.
- Lås computeren i klasselokalet, hvis du forlader lokalet. Både din personlige og der (måske) er i lokalet (til projekter/elektronisk tavle).
Det er især vigtigt, hvis du er logget ind på fx Lectio, facebook eller fildelingsservices (Dropbox, SugarSync, …). - Print ikke karakterer og kommentarer ud. Du kan fint “nøjes” med at have dem i elektronisk format. Er du nødt til at printe, så vær opmærksom på, at du får fat på alle print, så de ikke ligger og flyder i kopirummet. Det ser jeg desværre alt for ofte.
Comments