Jeg har leget lidt med Kahoot, som jeg faktisk er ret vild med. Kahoot laver quizzer (og diskussioner og spørgeskemaer) og jeg har nu prøvet at bruge den som opsamling.

Efter et modul om ugrupperede observationer startede jeg næste time med denne Kahoot-quiz, hvor eleverne skulle dyste i deres viden fra sidste modul.
Det smarte ved Kahootquizzen er, at spørgsmål og svarmuligheder (2-4 stk.) er på Smartboardet og eleverne svarer via deres mobiltelefon. Dem der svarer hurtigst rigtigt får flest point.
Jeg (opretter og) starter min quiz fra getkahoot.com, og når jeg har startet quizzen ser skærmen således ud (klik for at se det i stor størrelse):
På skærmen en fin vejledning til hvordan eleverne kommer med og man kan løbende se, hvor mange elever, der er logget på quizzen. Når alle er klar startes quizzen.
Her er et eksempel på hvordan et spørgsmål ser ud på skærmen (klik for at se det i stor størrelse):
Læreren bestemmer selv hvornår man går videre til næste spørgsmål og man kan se stillingen undervejs. Når man laver spørgsmålene definerer man hvor lang svartid eleverne har. I eksemplet herover er spørgsmålet skrevet som tekst, men det er muligt at lade spørgsmålet være et billede.
Kahoot-quizzer kan deles, kopieres og tilrettes, så det er bare om at gå på jagt efter gode quizzer i Kahoot-biblioteket. Endnu er der ikke så mange danske, men mon ikke de snart kommer?
Eleverne var meget begejstrede for quizzen, så jeg har allerede lavet en ny til repetition af grupperede observationer. Den quiz kan du se her. Enkelte havde defekte telefoner eller var løbet tør for strøm, så jeg medbragte ekstra tablets. Man kan også lade dem spille fra computeren eller lade dem spille i par.

Hvad synes du om indlægget?