Når jeg har C-niveau-hold, er det ofte en kamp at få de (mange) elever, der ikke er så motiverede, til at være aktive i undervisningen. Derfor prøver jeg at holde fokus på eksamen, for det kan eleverne forholde sig til.
På C-niveau er der kun mundtlig eksamen (stx), og derfor kan det være en god ide at træne eleverne i at tale om matematik.
Det kan være en god ide at starte i det små med korte videoer af få minutters varighed. Giv eleverne et kort emne, som de skal forklare.
Spørgsmålene kan sagtens differentieres, så de dygtige elever tager et sværere spørgsmål end de svageste elever. Eventuelt kan de bedste elever selv finde på spørgsmål/opgaver.
- Hvad kendetegner et serielån/annuitetslån (lydfil)?
- Hvordan omregner man fra procent til decimaltal (video/skærmoptagelse)?
- Hvordan isolerer man r i kapitalfremskrivningsformlen (video/skærmoptagelse) ?
- Forklar hvordan indekstal kan bruges til at sammenligne (video/skærmoptagelse) .
- Regn en opgave om procentregning/kapitalfremskrivning/indekstal fra bogen (video/skærmoptagelse).
Hvordan gør man rent teknisk?
Man kan optage både video og lyd med elevens mobiltelefon.
Ellers kan man bruge screencast-o-matic.com, som er en gratis online skærmoptager. Her kan du nemt vælge et område af skærmen, du vil optage, og derefter kan du gemme videofilen på din computer eller uploade den direkte til youtube.
Vil du optage lyd, så er audioboo.fm en god, online lydoptager. Desuden er der en simpel lydoptager på Windows-computere.
Anonym
-Kan du anbefale et program, der er velegnet til at lave kommentarer videoafleveringer.
mvh Peder Filskov
sidsel
-Hej Peder
Tak for dit spørgsmål!
Jeg har brugt Movie Maker og lagt kommentarer som billedtekster oven i videoen.
Jeg skriver lige et indlæg om det!
Sidsel
Anonym
-Hej Sidsel. Når de optager på deres mobiltelefon, hvordan overfører de så filen til dig. Synes jeg har problemer med at filen er for stor til Lectio.
Mvh Stinne
sidsel
-Hej Stinne
Vi bruger ikke Lectio på min skole, men her er to alternativer:
– send en USB-stick rundt i klassen, som de så lægger deres aflevering på.
– lad dem uploade videoen til youtube, hvor de enten lader videoen være privat og deler den med dig eller lader videoen være skjult og deler linket med dig.
Mvh. Sidsel
Anonym
-Hej igen
Det blev via youtube, men en del brugte også dropbox og sendte mig linket, det fungerede også godt.
I øvrigt en super blog du har, den giver god inspiration.
Mvh Stinne
sidsel
-Tak Stinne 🙂
Jeg har i øvrigt lige opdaget videonot.es som kan bruges til kommentarer. Jeg skriver et indlæg om det snarest. Indtil da kan du læse her: http://mfgviden.blogspot.dk/2013/12/videonotes.html
Sidsel
Takipçi Satın Alma
-https://enucuztiktoktakipci.blogspot.com/
İnstagram takipçi satın al
-https://www.google.com.kw/url?q=https://takipavm.com
Takipçi
-https://takipciturk.blogspot.com/2021/06/takipci-satn-al-instagram-ucuz-takipci.html
Takipçi satın al
-Tıkla: İnstagram Takipçi Hilesi Yap