I går var mine elever mere kreative end mig. Faktisk synes jeg, at det, de fandt på, er så godt, at det nu bliver til et blogindlæg.

I går skulle jeg undervise for første gang efter barsel. Jeg skulle afslutte et statistik-forløb i 1g (B-niveau), og derfor havde jeg tænkt, at de skulle repetere de vigtigste begreber om emnet. Egentlig ville jeg have eleverne til i grupper at brainstorme i nogle minutter og skrive alle begreberne ned. Men det gik jeg væk fra, for hvad hvis de glemte alt for mange. I stedet skrev jeg dem ned (der blev 18 i alt) og kopierede dem, så hver gruppe (3-4 personer) fik de 18 sedler. Nu skulle de på skift trække en seddel og forklare det begreb, der stod på sedlen. I første omgang var det uden noter, og når de havde sagt det, de umiddelbart vidste om begrebet måtte resten af gruppen bidrage, og de skulle i fællesskab få helt styr på begrebet.

De kreative elever
En enkelt gruppe lavede en konkurrence ud af øvelsen. Den der trak kortet, skulle forsøge at få de andre til at gætte begrebet, ved at forklare det. De andre vidste altså ikke, hvad der stod på kortet.
Det klarede de faktisk ret godt, men det fungerer nok bedst, hvis eleverne er forberedt.
Da de andre grupper havde været igennem alle kortene bad jeg dem lave konkurrence-øvelsen. Så havde de begreberne i frisk erindring, men de skulle igen kunne forklare dem godt nok.

Mulighederne er mange
Denne repetitionsform kan anvendes til mange emner, så det er bare om at få skrevet de vigtigste begreber ned, printe kort og sætte eleverne i gang. Nu er jeg i hvert fald i gang – igen…

Hvad synes du om indlægget?