I sidste uge bloggede min kollega Anja om hendes forsøg med computer-forbudt-undervisning i den 1g-klasse, jeg har til matematik. Eleverne skrev i evalueringen, at de fik meget mere ud af undervisningen, fordi de ikke blev forstyrret af de mange (ikke-faglige) fristelser på deres computer. Resultatet taler selvfølgelig for sig selv, og den åbner (igen) op for debatten om computere i undervisningen. Eller mere præcist om elevernes digitale dannelse – eller mangel på samme.
Her er nogle interessante links fra debatten på de blogs, jeg følger:
- Lars Henriksen fulgte op med indlægget Skal vi installere en rygrad?, hvor han blandt andet henviser til en artikel i Politiken.
- Både Anja og Lars henviser til Dorte Ågårds forskning på området.
- Michael Klos skrev om Fokus og fordybelse – og tidligere har han skrevet om The Pomodoro Technique, der også kan være en hjælp (også til os lærere).
- I går skrev min kollega Eva om sine mål for at lære eleverne digital dannelse i det kommende skoleår. Eva har sat sig 9 ambitiøse mål, og jeg glæder mig til at se resultaterne. Eva henviser blandt andet til disse 10 smarte online værktøjer der kan hjælpe med at holde fokus på det faglige.
- Og for dem, der er med i facebook-gruppen Matematiklærer i gymnasiet (stx, hf, htx, hhx, …) kan jeg anbefale at læse denne tråd om brug af papir og blyant og denne tråd om CAS-værktøjer.
Lige om lidt starter en ny årgang gymnasieelever, og på min skole vil vi rigtig gerne give vores elever digital dannelse. Men hvordan gør vi lige det? Jeg har (desværre) ikke et facit, men her er (nogle af) mine tanker omkring digital dannelse:
- Forbud mod computere: Forbud er den nemme løsning, men jeg mener, at vi blot udskyder problemet nogle år. For når (eller hvis) eleverne kommer på universitetet, så er der næppe nogle forelæsere, der beder dem lukke for computerne (eller forbyder dem). Det er klart, at eleverne selv har valgt deres uddannelse og er motiveret, men hvis fristelserne er for store, så risikerer vi, at mange spilder deres tid og bruger den sparsomme SU helt forkert.
Selvfølgelig kan man lave computerfri undervisning i dele af undervisningen, men der skal være en god faglig og pædagogisk grund til at man tager det valg. - Blokeringsprogrammer: Man kan få eleverne til at installere blokeringsapps (som fx. ColdTurkey). Programmerne kan blokere for selvvalgte sociale tjenester i et selvvalgt tidsrum. Det kan være et redskab for eleverne til at hjælpe dem med at fokusere på deres faglige fordybelse.
- En simpel med lærerig øvelse: En matematikkollega introducerede mig for denne simple øvelse (som jeg endnu ikke selv har afprøvet):
- Bed halvdelen af klassen om at lægge deres computer væk. De må i stedet skrive noter på papir (eller “blot” lytte med).
- Den anden halvdel skal være på facebook, spille spil eller lave noget andet forstyrrende på deres computer. Gennemgå nu et emne (fx et bevis for en hidtil ukendt formel).
- Derefter skal eleverne regne opgaver, hvor de skal bruge det netop gennemgåede stof.
- Resultatet skulle gerne være, at de elever, der ikke havde computer har langt lettere ved at regne opgaverne end dem, der var på facebook.
- De rigtig dygtige elever: Jeg har faktisk rigtig mange elever, der er rigtig gode til at skrive noter og organisere dem på fornuftig vis. Jeg vil være rigtig ked af at afskære dem muligheden for at lave deres noter på computeren. De fleste bruger OneNote til deres noter, og jeg er imponeret over deres (og programmets) evne til at strukturere noter. Derfor bruger jeg det også selv til mine noter – og det hjælper mig meget (se alle mine indlæg om OneNote). Eleverne kan hurtigt søge i deres noter, og jeg har i forbindelse med repetition i min 3g set, at det er ret effektivt. Eleven søger fx. på sinusrelationerne, og finder fluks frem til de relevante noter fra 1g (se billede herunder). Dét er da smart. Og derfor har mine elever været ekstra glade for, at jeg er begyndt at lave mine tavlenoter i OneNote, for så kan de lægge dem direkte ind i deres egen notesbog efter timen.
Comments