Jeg har sikkert en del fagkolleger, som vil protestere over den helt vildt forkerte formulering i overskriften, men ikke desto mindre, var det det, jeg sagde til mine elever, at vi skulle. Jeg brugte ikke ordet integralregning. Det kom senere, men i første omgang var fokus på, at de ikke som sådan skulle introduceres for noget helt nyt – de skulle bare bruge det, de kunne i forvejen.

Jeg lavede først en fælles gennemgang, hvor jeg brugte denne præsentation. Når vi nåede til et spørgsmål (slide 4-11), så skulle eleverne skrive deres svar på et papir og holde det op foran sig. På den måde kunne jeg følge med i, om alle var med.
Derefter delte jeg klassen i to (efter niveau). De lavede følgende (ca. et kvarter med hver)
Konkurrence (kan passende laves med den bedste halvdel først):
  • De blev delt i to hold som sad i hver sin side af klassen.
  • Hvert hold fik en tavle (der er en på hver side af et SmartBoard i midten).
  • På SmartBoardet viste jeg denne præsentation med opgaver. På hver slide står en funktion f ‘(x) og de skal så finde f(x).
  • Holdene skal vælge en kridtfører som hurtigst muligt skal skrive den korrekte funktion op på holdets tavle. Kridtføreren må gerne få hjælp af holdet (eller lytte til modstanderne).
  • Det hold der først får skrevet den korrekte funktion op, får et point.
  • Derefter skifter jeg til næste opgave, og holdet skal nu skifte kridtfører.
Spil-produktion:
Den anden halvdel af klassen fik en bunke kort, hvorpå de skulle skrive f(x) på den ene side og f ‘(x) på den anden. Som udgangspunkt skulle de starte med at skrive f ‘(x) men om de gjorde det kunne jeg selvsagt ikke tjekke, da jeg jo var i gang med quizzen. Jeg måtte dog tjekke alle kortene for fejl – og der var mange.
Af praktiske hensyn havde jeg på den ene side printet “Svar” og bedt eleverne skrive f(x) på den side. Jeg burde nok have trykt hhv. f(x) og f ‘(x) på kortene, for en del byttede rundt. Desuden fik de til opgave at klippe det øverste højre hjørne væk på svar-siden. Et trick jeg lærte på Guldgrube-kurset, fordi det så er let at stable kortene med den korrekte side opad.
Svar-kort (print 8 eller 16 pr. side)
Og så skulle kortene bruges:
I resten af timen brugte de deres producerede kort til at løse opgaverne på deres producerede kort. Jeg fordelte kortene på en masse borde i vores fællesområde, og så cirkulerede de parvis rundt og løste dem.
Du kan læse om hvad jeg lavede i den følgende time på dette link.
Hvad synes du om indlægget?