Jeg har efterhånden kørt et forløb med alternativt atletik i 2g nogle gange. Med svingende resultat. Problemer er, at eleverne selv skal stå for at finde på og afvikle discipliner. Og det går ikke altid lige godt.
Så i år kom jeg i tvivl. Men min kollega gav ikke op, og vi fik lavet et godt oplæg. Synes vi selv. Og den første time gik så godt at vi er optimistiske. Og jeg tør dele indholdet med jer.
Vi kører forløbet over 6 moduler og den første er introduktion. Antallet af moduler afhænger af antallet af hold – der skal være et modul pr. hold + et intromodul. Vi har inddelt vores i 5 hold med hver 8 personer. Hvert hold står for at arrangere og afvikle discipliner i et modul. Vi har lavet strenge krav til indholdet, så vi (forhåbentlig) undgår discipliner med lavt fagligt indhold.
Så i år kom jeg i tvivl. Men min kollega gav ikke op, og vi fik lavet et godt oplæg. Synes vi selv. Og den første time gik så godt at vi er optimistiske. Og jeg tør dele indholdet med jer.
Vi kører forløbet over 6 moduler og den første er introduktion. Antallet af moduler afhænger af antallet af hold – der skal være et modul pr. hold + et intromodul. Vi har inddelt vores i 5 hold med hver 8 personer. Hvert hold står for at arrangere og afvikle discipliner i et modul. Vi har lavet strenge krav til indholdet, så vi (forhåbentlig) undgår discipliner med lavt fagligt indhold.
Her er nogle af vores krav til stationerne
- Der skal være en station med løb (udholdenhedsøvelser af min. 2 min. kontinuerlig varighed).
- Der skal være en station, hvor kast indgår som et væsentlig del af aktiviteten.
- Der skal være en station, hvor spring indgår som en væsentlig del af aktiviteten
- Der skal være en station, hvor styrke indgår som en væsentlig del af aktiviteten
Øvelserne må gerne kombineres, men der skal være 4 stationer, hvor enten løb, styrke, kast og spring er den væsentlige del af aktiviteten.
Første modul var som nævnt et intromodul hvor vi viste nogle øvelser, der opfylder kravene. Vi inddelte eleverne i 4 hold der cirkulerede blandt fire stationer. De var ved hver station i 10 minutter. Stationerne havde hver sin disciplin: løb, styrke, kast og spring.
Spring: En stafet-forhindringsbane (se illustration til højre) med
- en hinke-bane
- hop/lange skridt gennem hulahop-ringe
- Spring over forhindring
- 10 sjip med sjippetov
- hop fra måtte til måtte
- løb retur med depechen
De grå måtter kan lige anes på asfalten. Eleven springer gennem den sidste del af banen inden hun løber retur. |
Kast: Kastestafet, hvor der kastes bagud mellem benene (kendt fra støvlekast). Se hvordan man kaster her:
- Der kastes fra ende til ende på en firkantet bane.
- Når man når enden af banen vender man og kaster den anden vej.
- Vinderen er det hold, der på den afsatte tid når flest baner.
- Der kastes med forskellige bolde i varierende størrelse (fx tennisbold, håndbold, basketbold). Man starter med at kaste med den mindste bold.
- Der skiftes bold for hver 5. bane.
- Eleverne kaster på skift
- Den næste elev kaster derfra hvor bolden ramte jorden første gang.
- Hvis en elev kaster bagud må den næste elev kaste længere tilbage på banen.
Løb: Denne station er inspireret af TV3-programmet Et ton cash. Holdet får håndvægte, kettlebells og andre tunge ting. Det gælder for holdet om at få transporteret så mange kilo som muligt igennem en bane. Det giver lidt ekstra, hvis der er udfordringer/forhindringer på banen, så brug omgivelserne kreativt. På vores bane skulle de blandt andet:
- ned ad en bakke
- gennem et lille hul i et hegn
- henover sand (beachvolleybane)
- op ad trapper
Vi havde hold med 8 personer, og hvert hold måtte have 2 løbere på banen. Det gav for meget ventetid, så hvis vi skulle gøre det igen, ville vi lade dem have 3 på banen af gangen.
Styrke:
Vi brugte en stor træstamme, som holdet i fællesskab skulle skubbe/rulle frem og tilbage på en bane. Man vinder ved at trille stammen flest baner på den afsatte tid.
Comments