Vi er nået til eksponentielle funktioner med min 1g (C-niveau) og efter de havde fået styr på procenterne (igen), fik jeg introduceret dem for eksponentielle funktioner.

For at træne elevernes forståelse af sammenhængen mellem graf og forskrift, havde jeg lavet en række forskrifter og deres tilhørende graf – 12 stk. af hver. Opgaven for eleverne var så i grupper at parre forskrift og graf. Flere af funktionerne har samme a- eller b-værdi, så eleverne skal overveje grundigt, hvordan de parres.

  
 

Eleverne sad i 3-4 mandsgrupper, så jeg lavede i alt 8 sæt med 12 grafer og 12 forskrifter. Det var meget passende, så øvelsen (og kortene) kan klart bruges igen en anden gang.

I henhold til mit forrige indlæg om lærervenligt layout, er kortene lavet i ét dokument, hvor forskrifterne er på den første side (som så deles i 12 lige store stykker 2×6) og på de seks næste sider er der to grafer pr. side – dvs. at de halveres. Mail mig, hvis du vil have dem,

Hvad synes du om indlægget?