Kommunikation er en svær ting, men det er også svært at finde ud af, hvor den skal foregå. Med mine kolleger foregår det via mail, men nogle gange også via sms eller messenger. Mine elever bruger ikke mail – altså de har nok en email, men de tjekker den sjældent. De skriver i stedet til mig via Lectio eller Messenger. Det sidste sætter GDPR snart en stopper for – og i øvrigt også for facebook-grupper til skolebrug (i hvert fald med en lærer som medlem). Så det giver et ret akut problem med lærer-elev-kommunikationen, for Lectios besked-funktion er rædsom. Man skal kunne html-koder, hvis man vil formatere teksten og i øvrigt logge på Lectio for at finde ud af om der er nye beskeder. Med mindre man køber en af de uofficielle Lectio-app’s for Macom (som står bag Lectio) har af uransagelige årsager ikke udviklet en app – eller bare en mobilvenlig udgave af Lectio.

Nå, men i stedet for at dvæle ved det der ikke fungerer har jeg i stedet kastet mit nysgerrige blik i retning af Microsoft Teams. Jeg har lidt erfaring med forgængeren, Groups, som fungerer godt til kollega-samarbejde. Teams kan lidt, nej meget mere og appellerer i sin form også til eleverne, men måske mindre til mine kolleger.

Umiddelbart ligner Teams facebook med en væg, chatfunktion og mulighed for at tagge personer. I Teams kan man desuden tagge grupper, og dét er faktisk en smart detalje, som facebook sikkert snart kopierer. Men udover det vi kender fra facebook, så udmærker Teams sig til at være designet til professionelt samarbejde, så der er (naturligvis) mulighed for at tilknytte en notesbog til teamet – og er teamet et hold-team, så er den tilknyttede notesbog en klassenotesbog.

Liste over apps

Desuden kan man selv tilknytte apps efter behov – listen over mulige apps er støt stigende.

For at skabe overblik kan man i hvert team oprette kanaler for at sortere dialogen i teamet. Da jeg for nylig var på kursus med Teams som et af emnerne, blev der på kursets team oprettet en kanal for hver af kursets oplæg/workshops, hvor oplægsnoter og diskussioner så organiseres i de respektive kanaler.

Hvert team har naturligvis også en dokument-mappe, som placeres på teamets SharePoint (i OneDrive) og organiseres automatisk således at der for hver kanal oprettes en mappe i teamets SharePoint med sammen navn som kanalen. Så når man deler en fil i en kanal placeres filen automatisk i kanal-mappen i SharePoint.

Lige nu tester jeg Teams i en enkelt klasse med fokus på kommunikationen. Lige nu primært i timerne, men jeg vil gerne se, om jeg kan få al kommunikation med eleverne til at foregå via Teams.

For tiden arbejder mine elever selvstændigt i grupper, som er spredt over det meste af skolen. De bruger Teams til at kalde på mig, når de har brug for hjælp. Da jeg har installeret Teams-app’en på min mobil popper notifikationerne også op på mit smartwatch.

Jeg føler godt nok at jeg stæser rundt, men det ville jeg også gøre uden Teams. Nu har eleverne bare nemmere ved at finde mig og få hjælp. Tidligere kunne jeg godt finde på at lade eleverne bruge facebook til at tagge mig, men der bliver de forstyrret af alt muligt andet. Og det gør de ikke på Teams. Og det er der jeg ser en stor fordel ved Teams. Det er kun fagligt. Ikke kattevideoer, og “Tag en ven, der altid bliver for fuld”-opslag, men bare noget der handler om deres skolearbejde.

Jeg kan mærke, at jeg virkelig gerne vil i gang med at bruge Teams, men med så meget andet fungerer det kun, hvis jeg får flere med. Og jeg vil rigtig gerne have mine kolleger med. I denne artikel beskriver Steven Collier meget fint, hvorfor det er en god ide at skifte mail (Outlook) ud med Teams. Hans fem overskrifter er

Jeg vil anbefale dig at læse Colliers artikel for han beskriver fordelene ved Teams meget fint.

Hvad venter du på?

Der er et par store forhindringer der afholder mig fra at kaste mig helhjertet ud i Teams. Som jeg nævnte før skal jeg have mine kolleger med. Ellers giver det ikke mening. Og så er der nogle tekniske udfordringer. Vi skal have vores hold-synkronisering med i Teams (så man kan tilføje et helt hold af gangen og ikke alle elever individuelt) og vi skal være sikre på at vores IT-support kan hjælpe os med Teams. Så det er ret store forhindringer, der skal af vejen, men jeg håber virkelig at vi snart kan komme i gang. I hvert fald med testgrupper efter sommerferien. Jeg krydser fingre. Og jeg vil meget gerne høre fra jer, der har gode erfaringer med Teams.

Hvad synes du om indlægget?