Jeg har i mange år forsøgt at få mine elever til at komme i lektiecafe og lave deres matematikafleveringer. Det har jeg hidtil ikke haft den store succes med. Men i år har jeg knækket koden. Og både eleverne og jeg er glade.
Her er min opskrift:
- På min skole er der (kun) lektiecafe om torsdagen. Derfor sætter jeg afleveringsfristen til onsdag kl. 22 (jeg er en af den slags sure lærere, der ikke giver dem til kl, 23.59). Eleverne afleverer i Lectio.
- Jeg retter besvarelsen fra de elever, der har afleveret onsdag aften på normal vis.
- De elever der ikke har afleveret onsdag aften, skal i stedet komme i lektiecafe og lave deres aflevering. Jeg kommer så i lektiecafeen og de får rettet deres besvarelser live i lektiecafeen. De skal altså ikke aflevere deres besvarelse i Lectio.
Det jeg oplever:
- Mere end halvdelen af eleverne kommer i lektiecafeen. Ofte op til 80%
- Jeg skal bruge ekstra tid på at være i lektiecafeen, men den tid er giver godt ud for det sparede rettearbejde fordi så mange kommer i lektiecafe.
- At lave besvarelsen i lektiecafeen er i praksis omlagt skriftlighed, men det er frivilligt for man må gerne lave hjemme.
- Det er typisk de stærkeste der laver besvarelsen hjemme, men mange af de dygtige kommer også i lektiecafe. Måske fordi det giver en udvidet frist.
- Det er rigtig hyggeligt at være i lektiecafe og eleverne har fået en god vane med at komme.
Alternativer:
- Jeg har flere hold, og det giver mig en skæv belastning, hvis de alle afleverer onsdag. Derfor ser jeg på holdets skema for at finde alternativer. Jeg finder et ydermodul (eller hvis jeg er rigtig heldig: et hulmodul), hvor jeg placerer en lektiecafe for holdet. På de arbejdsomme hold kan det godt gå an at placere en lektiecafe selvom jeg ikke kan være til stede.
- Kan jeg selv være til stedet bruger jeg samme model som ved den officielle lektiecafe.
- Kan jeg ikke være til stede, så lægger jeg stadig fristen dagen før og med mulighed for at udskyde fristen hvis man kommer i den ubemandede lektiecafe. Men her skal jeg så rette alle opgaver på normal vis.
Fordelen ved at nudge dem til at lave besvarelsen i lektiecafeen er stadig at de oparbejder den gode vane med at få sat sig ned og få lavet deres aflevering, og at de kan hjælpe hinanden når opgaverne driller.
Hvad siger eleverne?
Eleverne er virkelig glade for løsningen, og de siger det ofte. Det tager lidt af presset på deres (stressede) skuldre, og det bliver værdsat.
Klarer de sig bedre?
Ja, jeg synes faktisk det er nemmere at holde eleverne på sporet, at de faktisk forbedrer sig og sjældnere laver de samme fejl igen og igen. Jeg arbejder samtidig ret systematisk med at eleverne skal reflektere over opgavetyper og kopiere deres gode besvarelser til deres personlige sektion i OneNote, hvor de så skal lave deres eget overskuelige bibliotek af deres egne gode besvarelser.
Comments