En af de vigtigste ting i min undervisning er, at eleverne ikke må sidde ned på deres stol i alle de 95 minutter et undervisningsmodul varer på Midtfyns Gymnasium. Jeg forsøger på bedste vis at planlægge undervisningen med bevægelse, men det er ikke altid muligt, og så holder vi en kort pause cirka halvvejs i modulet. Men det er mig der bestemmer, hvad der skal ske i pausen, og hvor lang tid vi bruger.

Oftest sender jeg eleverne på en 5 minutters gåtur Jeg definerer ruten, og nogle gange også en gå-makker og et samtaleemne. Til det sidste får jeg hjælp af Sara og Monopolet, for hvis jeg opdager et dilemma, der kan være relevant for eleverne, så afspiller jeg det, inden jeg sender dem af sted. Indtil videre har jeg kun prøvet det en enkelt gang, men jeg har netop fået endnu et på listen fra seneste program:

Andre gange laver jeg en lille aktivitet, og her er 1-2-3 en af mine favoritter. Men der ligger virkelig mange gode øvelser hos fx Dansk Skoleidræt, Trivsel og Bevægelse i Skolen samt EMU, så hvis man savner inspiration, så er der hjælp at hente.

Hvad synes du om indlægget?