Læs det seneste indlæg om emnet her.

Det er mere end fire år siden, jeg først skrev om emnet, men min mening er stadig den samme: Jeg går ind for, at man (læreren) bestemmer, hvor eleverne sidder. Det har Dorte Ågårds forskning støttet mig i, men jeg har hele tiden bakset med at finde en god praktisk løsning.

Jeg har beskrevet et par af dem i mit gamle indlæg, og siden har jeg udviklet en hjemmestrikket løsning med Excel og brevfletning i Word. Det er ikke særlig brugervenligt og lidt besværligt, men nu er jeg faldet over megaseatingplan.com, som ser ganske lovende ud.

msp

Her er hvad jeg umiddelbart ser som fordele

  • det er gratis (men mod betaling slipper man for reklamer og får nye features først)
  • det er let at flytte rundt på pladserne, når man skal tage højde for urolige konstellationer.
  • man kan gemme klasselister og kan tilføje kolonner med fx køn og karakterer, som bordplanerne kan tage højde for
  • man kan gemme bordplaceringen for flere lokaler.
  • man kan printe både elev- og lærerversion (set fra hhv. tavlen og ved elevernes borde)
  • man kan dele holdlister og bordplaceringen med kolleger (gør det, hvis du er min kollega på MfG)

Hvad mangler?

  • de farvede grupper, jeg hidtil har lavet, og som du kan se i mit gamle indlæg.
  • muligheden for på én gang at producere flere planer.

Plusserne overstiger klart manglerne, så jeg går straks i gang med at lave bordplaner 🙂

I mine 1g-klasser sidder eleverne efter planen i alle timer i klassens stamlokale (og naturfagslærerne har en særskilt plan det passer til naturfagslokalernes bordopstilling). Så jeg har hidtil mailet løsningen rundt til lærerne og hængt planen op i klassen – det gør jeg stadig, men det er nu nemt for andre kolleger selv at lave en plan.

Hvad synes du om indlægget?