Min grundforløbsklasse har lige lært om funktioner (og ikke-funktioner), og derfor lavede jeg en revideret udgave af den klassiske CL-øvelse Quiz og byt, som her burde hedde Quiz uden byt.
Her skal eleverne for en række grafer først svare på om det er en funktion. Og hvis det er tilfældet skal de yderligere svare på …
- om funktionen er kontinuert
- funktionens definitionsmængde
- funktionens værdimængde
Jeg har lavet 15 forskellige kort og dubleret dem (nummereret og lamineret).
- Eleverne parres og hvert par får to ens kort. Alle får desuden et svarark, hvor der er plads til alle 15 grafer.
(alternativt kan hver elev trække et kort og så skal de være sammen med den, der har trukket samme kort). - Parrene tegner en kopi af grafen på deres svarark.
- Derefter undersøger parrene om grafen er en funktion og hvis den er svarer på om funktionen er kontinuert, funktionens definitionsmængde og funktionens værdimængde.
- Herefter tjekkes svarene på lærerens facitliste inden parrene skilles og “sættes fri”.
- Nu skal man gå rundt blandt de andre i klassen og finde de øvrige 14 grafer.
- Når man møder en ny
- bytter man (kortvarigt) kort
- tegner en kopi af grafen på sit svarark
- svarer på spørgsmålene
- tjekker svar med den anden
- får sit kort igen og går videre
- Dette fortsættes indtil alle har fået udfyldt sit svarark.
Er man ulige må et “par” være 3, og de får så to ens og et andet graf-kort, og de skal så besvare begge kort inden de slippes løs.
Er man færre end 30 elever (15 par) sætter man bare færre kort i spil fra start. Så kan man eventuelt sætte de manglende kort ind til dem, der bliver først færdige.
Jeg kan desværre ikke lægge kortene ud her, for det er ikke mine egne grafer alle sammen, men du kan hente mit svarark lige her.
Comments